Tegning. Jørn Villumsen

Tegning. Jørn Villumsen

Debat

Diskrimination i nattelivet er også gæsternes egen skyld

Dørmænd er de nemmeste at pege fingre ad, men de er fanget mellem deres arbejdsgivers og omverdenens forventninger.

Debat

I forbindelse med Københavns Kommunes handleplan mod diskrimination sår Adam Falbert, talsmand for natafdelingen i brancheforeningen Danmarks Restauranter og Cafeer, tvivl om, hvor stort problemet med diskrimination er.

Men etnisk diskrimination er desværre en fast del af det danske natteliv. Det har jeg selv oplevet som sociolog på feltarbejde som dørmand i nattelivet, hvor jeg lagde øre til mere end 30 dørmænd. Alle 30 beretter om kollegaer, som diskriminerer, og mange indrømmer selv ofte at sortere brune mænd fra. Disse fortællinger understøttes af tal fra Ankestyrelsen, der viser, at 23 procent af alle nydanskere har oplevet diskrimination i nattelivet.

Diskriminationen indgår i en costbenefitbetragtning for de danske restauratører. De skal tiltrække et købestærkt publikum for at tjene penge

I de fleste konkrete sager er det ofte dørmanden, der får skylden for ikke at lukke bestemte grupper ind, og det er dørmanden, der tager konflikten. Men som en del dørmænd beretter, er det restauratører, der beordrer dem til at anlægge en diskriminerende praksis, hvor unge brune mænd ikke skal lukkes ind. Diskriminationen indgår i en costbenefitbetragtning for de danske restauratører. De skal tiltrække et købestærkt publikum for at tjene penge.

Politiet og andre offentlige instanser har også et ansvar for at tage diskriminationen alvorligt. Jeg har i forbindelse med min undersøgelse erfaret, at politiet selv har rådet restauratører og dørmænd til at holde etniske minoriteter ude for at mindske tyverier.

FRA ARKIVET

Det er derfor glædeligt, at Københavns Kommune har iværksat en handleplan imod diskriminationen, men ærgerligt, at de borgerlige politikere ikke vil være med til at afdække den igennem en undercover indsats. Dørmænd er de nemmeste at pege fingre ad, men de er fanget mellem deres arbejdsgivers og omverdenens forventninger.

Vi gæster har også et ansvar. For hvis restauratørerne har ret i deres kalkule, betyder det jo, at hvide købedygtige gæster holder sig væk fra steder, hvor der ikke er en udskilning af klientellet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts