Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat

Den enkelte burde da selv betale for sin fedmeoperation

Hvorfor i alverden skal skatteyderne betale for et problem, som de overvægtige kan klare selv, hvis de vel at mærke gider tage sig sammen til det?

Debat

Her i dagens Danmark er det blevet helt utrolig populært at lade sig operere for fedme i stedet for at komme ud og få motioneret.

Det kan vel heller ikke undre nogen, for vores yderst selvstændige og retfærdige velfærdssystem i Danmark gør denne behandling mulig – helt gratis. Med andre ord kan omkostninger af hr. McDonalds glæde for cheeseburgere bare smides over på naboens skattekort. Kvit, frit og supersmart – eller?

Overvægt er blevet et stadig voksende problem i den vestlige verden.

I Danmark er knap 40 procent af befolkningen overvægtig i større eller mindre grad. Dette bekræfter tal fra Danmarks Statistik. Overvægten har nu vundet førstepladsen lige efterfulgt af rygning som den faktor, der truer den danske befolknings sundhed mest.

LÆS DEBAT

Jeg er en klar fortaler for prævention mod overvægt, men at kliniske indgreb mod fedme skal tillægges den offentlige regning, er mig uforstående. Det, der kan undre, er, at skatteyderne ikke råber op i protest. For hvorfor i alverden skal befolkningen betale for et problem, som de overvægtige kan klare selv, hvis de vel at mærke gider tage sig sammen til det?

Jeg ser hverken skævt til tynde eller tykke, akademikere eller kassedamer, rygere eller ikkerygere.

Vi mennesker bestemmer selv over vores hverdag. Vi bestemmer selv, om vi handler i Irma eller hellere tager på McDonald’s. Alle mennesker er ikke ens, tværtimod, og det er netop alsidigheden og forskelligheden, der bygger broer mellem mennesker og skaber venskaber. Vi mennesker har også forskellige prioriteter og tager forskellige beslutninger i forhold til valget af vores sundhed. Nogle af jer sidder sikkert derude og tænker, at I vil leve længe.

Fedme-operationer demotiverer folk til at tabe den overflødige vægt på egen hånd

Nogle andre af jer sidder sikkert og tænker, at I vil leve sjovt. Mange af jer har sikkert fundet ud af, at det ene ikke nødvendigvis behøver at afløse det andet.

Tænker man blot en smule fornuftigt og handler derefter, kan tilværelsen aldrig gå helt galt. Vi er vel alle fornuftige og selvstændige individer.

Derfor må vi tage konsekvenserne af, hvad end vi fortager os i vores liv. Ryger man 40 cigaretter om dagen, er man næppe i tvivl om, at det skader ens sundhed.

Spiser man fire cheeseburgere om dagen, er man heller ikke i tvivl om, at der skal noget motion til at få det til at gå op i en større enhed. Det bør derfor ikke være de tyndes opgave at skulle betale de fedes operationer, når de selv kan klare problemet ved motion. Der er selvfølgelig tale om ekstreme tilfælde, hvor en operation er nødvendig, og det er der selvfølgelig heller ikke noget videre problem i.

LÆS DEBAT

Folk vil måske også påstå, at foretager man ikke disse operationer, vil det i endnu højere grad gå ud over budgettet, idet mange livsstilssygdomme følger med overvægt. Det er jeg fuldkommen uenig i.

Jeg mener, at tilbuddet om fedmeoperationer i høj grad demotiverer folk til at tabe den overflødige vægt på egen hånd.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det ender med, at den danske befolkning får en laissez-faire-holdning i forhold til sundhed og fedme, for man kan jo bare få gjort noget ved det på hospitalet.

Dette vil skade sundheden såvel som den danske velfærd, der bliver benyttet uhensigtsmæssigt. Hvis staten derimod stopper tilbuddet om de gratis fedmeoperationer, mener jeg, at det i høj grad vil virke motiverende for folk til at holde sig selv i form. Det vil dermed i det lange løb også virke præventivt mod fedme.

Skal vi bare sidde og lade ansvaret for vores sundhed langsomt glide af os? Eller skal vi i stedet alle i fællesskab gribe vores del af ansvaret?

Vi lever alle på forskellig vis, og vi tager alle forskellige valg. Skal vi lade konsekvenserne af vores valg falde over på naboen, kollegaen og sundhedssystemet og lade de tynde skuldre bære de brede byrder?

Eller skal vi, som selvstændige og fornuftige individer, tage konsekvenserne selv på en voksen og ansvarlig vis?

Rettelse: I en tidligere version stod der, at antallet af fedmeoperationer er »steget med 900 procent« de seneste fire år. Det er forkert: Tværtimod er det faldet med 72 procent: fra 2.301 operationsforløb i 2011 til 637 i 2014. Måler man i stedet fra 2010, da antallet var på sit højeste med 4.387, har faldet været på 85 procent.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden