Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat

Få nu armene op over hovedet - I er verdensklasse

Ikke engang lærerne selv ved tilsynealdende, at de laver et godt stykke arbejde.

Debat

Kære lærer!

Jeg beklager, hvis du lige spildte morgenkaffen ned i computeren. Jeg ved, at det kan være voldsomt forstyrrende at få sådan en besked midt i det hele. Du havde måske vænnet dig til den evige skolekritik, der hældes ud over dig og de andre lærere i Danmark.

Måske nævner du slet ikke længere, at du er lærer, når du inviteres til middage? Måske bliver du slet ikke inviteret ud til middagsselskaber længere? Men så lad mig sige det helt klart: Danske lærere laver et målbart fremragende arbejde hver dag.

Når Rasmus Schiellerup og jeg turnerer med foredraget og debatten ’Verdens bedste danske skole’, får vi begge lyst til at skrige i frustration og vrede over, at så få kender den videnskab, der viser, hvor dygtige vores lærere er. Når vi holder foredrag for lærere, forældre, lærerstuderende, elever og andre borgere, spørger vi deltagerne om, hvor mange der kender de internationale undersøgelser om læring i Danmark.

Alle kender Pisa. Alle! Det er surt, for det er den eneste halvsløje undersøgelse af Danmarks skoler, der findes. Kun 2-3 procent af deltagerne kender ICCS, PIRLS og TIMSS, der alle viser, hvor dygtige lærerne er. Kan du forstå vores indignation? For det vil sige, at alle går rundt med ideen om, at vores skolevæsen er middelmådigt. Eller måske endda endnu dårligere. Det er det rene vanvid. Det er helt og aldeles udokumenteret hjernevask af Danmarks borgere.

I dit daglige arbejde som lærer er jeg sikker på, at du arbejder anerkendende med børnene. Du viser dem, hvad de er gode til, fremhæver deres styrker og hjælper dem med deres svagheder. Du har for længst indset, at den sorte skole var noget møg. Tak for det!

Moderne hjerneforskning og psykologi har med spydspidser som Kjeld Fredens og Daniel Goleman gang på gang påvist, at anerkendelse er den helt rigtige metode. Det stimulerer læringen, det styrker de neurale netværk, og det påvirker positivt på alle tænkelige måder.

Desværre kan du ikke forvente, at det er blevet forstået uden for skolens rammer. Her gælder andre, barske spilleregler. Her handler det om positionering. Om at være den stærke mand eller kvinde, der nok skal give lærerne tørt på, så de passer deres arbejde. Det er et spil, som er kynisk og minder forbavsende meget om den sorte skoles tankegang: Kend din plads og hold din bøtte.

Alligevel håber jeg, at du ikke giver op. Du må fylde dig med mod og styrke. Derfor får du her veldokumenteret anerkendelse af dit daglige arbejde. Det er videnskab! Værsgo:

Den anerkendte, internationale undersøgelse PIRLS måler 4.-klasse-børns læsekompetence. Mere end 5.000 danske børn deltog sidst. 325.000 børn på verdensplan. Danmark blev nummer fem. Vi er altså i top fem. Fremragende!

En anden undersøgelse hedder TIMSS. Her sammenligner man elevpræstationer i fagene matematik og naturfag/teknik internationalt – igen på fjerdeklasses niveau. Her er der også godt nyt. Vi ligger nemlig i top 10!

I den periode, hvor vi har deltaget, er vores 4.-klasses-niveau i matematik og naturfag forbedret med det, der svarer til et helt klassetrin. »Der er tale om en klar forbedring i international sammenhæng«, kan TIMSS-rapporten berette.

I den seneste ICCS-undersøgelse ligger Danmark nummer ét sammen med Finland. Nummer ét!

ICCS er en forkortelse for International Civic and Citizenship Education Study. Man undersøger, hvordan skolesystemer, skoler og lærere i 38 forskellige lande forbereder eleverne på deres fremtidige liv som samfundsborgere i en globaliseret verden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

ICCS er baseret på svar fra mere end 140.000 skoleelever i 14-års alderen (8. klasse) fra mere end 5.300 skoler. ICCS har desuden indhentet oplysninger fra cirka 62.000 lærere og 5.000 skoleledere. Det er altså særdeles grundigt og validt videnskabeligt arbejde, der ligger til grund for resultaterne.

I den seneste ICCS-undersøgelse ligger Danmark nummer ét sammen med Finland. Nummer ét! Find sammendraget og læs den livgivende forklaring på alt det, der fungerer i vores skoler.

Jeg ved, at det kan svært at tro på. Så tjek endelig kilderne på verdensbedstedanskeskole.dk eller på Aarhus Universitets hjemmeside. Der er masser af andre undersøgelser. Læs dem og ret ryggen, for vi har brug for dig!

Tak for din indsats for Danmark og vores børn. Bliv ved med at tro på det gode i børnene. Så kan det være, at borgerne i Danmark får øjnene op for alt det fremragende arbejde, der udføres hver dag i vores skoler.

Det er ren verdensklasse!

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce