Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debat

Nej tak, jeg vil ikke se din diller

Jeg bliver vred, når mænd sender mig billeder af deres penis, for det er sexistisk, grænseoverskridende og udtryk for en kultur, der forsøger at give kvinder skylden, skriver Twerk Queen Louise Kjølsen.

Debat

Jeg modtager en del dick pics. For jer, der ikke kender termen, betyder det, at en fyr tager et billede af sin – ofte erigerede – penis og sender det til en modtager via sociale medier som Snapchat, Instagram eller Facebook eller via sms. Jeg er ikke bange for en diller, men da jeg ikke har bedt om at se disse fremmede mænds dillere, er jeg egentlig ret træt af det.

Det er jeg ikke alene om at være. Efter at have snakket med flere har jeg fundet ud af, at rigtig mange kvinder modtager dick pics. I starten tænkte jeg, at afsenderen formentlig var en klam afvigende type eller en fyr med en intelligens under gennemsnittet. Efterhånden som jeg modtog flere, blev jeg nysgerrig og forsøgte at have samtaler med disse diller-mænd.

Det viste sig at være ret almindelige fyre, og mere forbavsende var det, at de mente, at det at sende et billede af ens diller til en fremmed pige var helt normalt. Efter at have diskuteret det med mange har jeg fundet ud af, at du, kære læser, højst sandsynligt enten tænker: »Jeg sender selv dick pics, og jeg kan ikke se problemet, hvorfor er du så sur?!«. Eller også tænker du: »Det er da noget mærkeligt noget at gøre. Det ville jeg aldrig selv gøre, men herregud, så bloker dog fyren«.

Jeg mener, der er god grund til, at jeg er sur. Det burde du også være, og nu vil jeg forklare dig hvorfor:

Grænseoverskridende adfærd på sociale medier er uacceptabelt.

Jeg kan godt overleve at se en fremmed diller, men det er grænseoverskridende, at jeg skal være en del af en seksuel akt, som jeg ikke har bedt om at deltage i. En fyr fortalte mig, at det var et kompliment, at jeg gjorde hans diller stiv. Derfor viste han mig den. Men hvorfor i alverden er det okay at være blotter på de sociale medier?

Blottede han sig over for mig ansigt til ansigt, havde det både været socialt upassende og ulovligt.

Kvinder bliver gjort til sexobjekter, og det er ikke okay.

Det, der for alvor gør mig vred og gør, at jeg ikke bare kan ignorere billederne, er det underliggende budskab bag, som vi ikke lægger mærke til, medmindre vi bevidst stopper op og tænker os om.

Når en ung mand mener, at et dick pic er et kompliment, fortæller han mig underforstået, hvordan han betragter mig: Som kvinde skal jeg nemlig udfylde min rolle ved at tænde ham.

Jeg insisterer på at danse med numsen, være sexet og nøgen for min egen skyld uden at skulle inddrages i, hvordan hans diller reagerer

Billedet af hans erigerede diller er et tydeligt bevis på, at jeg har fået 12 i at være et objekt for hans begær. Det er en position, jeg nægter at blive sat i.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg har intet imod at udtrykke en heteronormativ seksualitet, der formentlig tænder mænd som ham. Jeg insisterer dog på, at jeg gør det som et seksuelt subjekt, et individ med egen bevidsthed og intention. Jeg har valgt at udtrykke min seksualitet for min egen skyld, ikke for hans dillers skyld. Hans kompliment er i mine øjne et slap in the face, der sætter mig – og andre kvinder – tilbage til en position, jeg hele mit liv har kæmpet imod; nemlig at jeg og mit udtryk er til for hans skyld. Jeg insisterer på at danse med numsen, være sexet og nøgen for min egen skyld uden at skulle inddrages i, hvordan hans diller reagerer. Jeg nægter at være et objekt!

Voldtægtskulturen forsøger at give kvinderne skylden. Jeg bad en fyr lade være med at sende mig dick pics, men fik svaret: »Slap af ... Jeg er også selv ret sexglad ... med den røv, du viser frem hele tiden ... ville bare hygge mig ... du kender drenge i min alder«.

Det bekymrer mig, at han mener, at hans adfærd er normal og legitim for »drenge i hans alder«.

Men det, der bekymrer mig mest, er hans logik: Fordi jeg viser min krop (min røv) på de sociale medier, så er han i sin gode ret til at vise mig sin diller. Dette er præcis den samme logik som: Fordi en kvinde har den korte kjole på i byen, er det hendes egen skyld, at hun bliver voldtaget. Det ræsonnement er de fleste, jeg kender, selvfølgelig imod. Alligevel møder jeg ofte diskursen, at det er min egen skyld, eller at jeg bare kan blokere dem, der sender mig dick pics. Men der er ikke bare tale om billeder af mænds dillere. Billederne er udtryk for en voldtægtskultur. En kultur, der ikke alene betragter kvinder som et objekt, men også forsøger at få kvinderne til at føle skyld og skam over det, en fyr vælger at gøre.

Hvis vi kvinder blot blokerer disse diller-mænd, giver vi samtidig en stiltiende accept, der ultimativt bidrager til voldtægtskulturen.

No means no. Derfor er vi nødt til at råbe højt og sige fra. Det her er en diskussion om, hvorvidt mænd accepterer os kvinder som subjekter – som individer med retten til at vælge til og fra. Det gør mig rasende, at mænd, der sender dick pics, tvinger mig ind i en magtesløs objektposition, og jeg ved, jeg ikke er alene om det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dette er mit forsøg på at fortælle fremtidige dick pic-afsendere, at det ikke er harmløse drengestreger eller komplimenter, de sender.

Samtidig vil jeg gerne fortælle dick pic-modtagere, at det er okay og helt nødvendigt at sige fra over for fænomenet. No means no, et nej er et nej – det er vel ik’ så fucking svært!

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce