0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nu sparker vi fra 'blokken' døren ind til den danske kulturscene

På få år er flere og flere kunstnere fra de sociale boligbyggerier blevet en del af kulturlivet. Se bare på hitlisterne, hvor flere navne fra blokken lige nu har bidt sig fast. Succes på kulturscenen kan være med til at genoprette en tabt værdighed for mange af os, der voksede op under ringe kår, mener filminstruktør Fenar Ahmad.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Skjoldjensen
Foto: Anders Skjoldjensen

Værdighed. Kulturen kan genoprette stoltheden over hvor man kommer fra, siger filminstruktør Fenar Ahmad.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da jeg begyndte at lave film, kendte jeg ikke nogen fra Filminstituttet eller Statens Kunstråd, som kunne give mig et par fif med på vejen. Jeg havde heller ikke en moster eller en onkel med forstand på film. Sådan har det været for mange unge kunstnere, der kommer fra de sociale boligbyggerier – og for os med flygtninge- og indvandrerbaggrund. Alligevel har vi formået at klemme os ind i det danske kulturliv. Og præcis som de amerikanske jøder, der har en positiv indflydelse på kulturen i USA, er vi også ved at indtage scenen herhjemme«.

Ordene kommer fra Fenar Ahmad, der i 2014 brød igennem som spillefilmsinstruktør med ’Ækte vare’. Filmens karakterer er hovedsagelig spillet af hans venner – blandt dem rapperne Sivas og Gilli, som også har lavet soundtracket til filmen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu