Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære mor, hvad har min forhud gjort dig?

Jeg begriber ikke, at det stadig er fuldt lovligt at omskære drenge.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg hedder Jeremy, er 17 år gammel og blev omskåret som spæd på grund af min mors kulturelle baggrund. Min mor er hverken jøde eller muslim, men kristen. Hun kommer fra Ghana, hvor omskæring er udbredt. Min far afslog ikke min mors idé – det var ikke noget, han tænkte særligt over.

Ifølge min far var der brochurer på Hvidovre Hospital, hvor der stod, hvordan operationen skulle foregå, og at omskæring var positivt.

Desværre har jeg i dag den modsatte oplevelse. Jeg ønsker ikke at fortælle om mine problemer i detaljer – det bliver lidt for intimt. Men jeg har problemer, som skyldes min omskæring, og det er jeg alvorligt ked af.

Min far bebrejder i dag sig selv, at han gik med til at få mig omskåret. Min mor derimod blev vred på mig, da jeg fortalte hende, at jeg syntes, at det var en kæmpefejltagelse, at hun fik mig omskåret. Hun blev så vred, da jeg sagde det, at jeg ikke har turdet tale med hende om omskæring siden.

Jeg ved udmærket godt, at hun mente, at det var det bedste for mig at blive omskåret, men det var det ikke. Hvorfor bilder nogle forældre sig ind, at de kan forudse, at deres søn en gang om mange år vil blive glad for, at de skærer noget af hans penis?

Hvad er det for noget at gøre ved sit sunde og raske barn? Det eneste, min mor fik ud af at omskære mig, var at udleve sine egne kulturelle forestillinger om den perfekte tissemand. Men det er da for pokker min krop og mine rettigheder, det burde handle om. Ikke hendes. Jeg begriber ikke, at det i 2015 stadig er fuldt lovligt at omskære sunde og raske drenge.

De færreste omskårne mænd, der oplever problemer, brokker sig offentligt

For nylig meldte jeg mig ind i Intact Denmark – Forening mod børneomskæring for at kæmpe for børns ret til at bestemme over deres egen krop. Det er ikke retfærdigt, at raske børn skal miste en følsom del af deres kønsorgan uden at have noget at skulle have sagt. Siden er jeg ofte blev mødt med kritik fra omskæringstilhængere, der mener, at jeg er tosset i hovedet, og at mine problemer nok handler om noget andet.

Nogle tror, at det, at der kun er relativt få mænd, der offentligt fortæller om deres omskæringsproblemer, betyder, at det store flertal af omskårne mænd er glade for at være omskåret. Men helt ærligt – hvor let tror du lige, det er som mand at stå frem og fortælle om den slags problemer og i øvrigt give sine forældre skylden?

De færreste omskårne mænd, der oplever problemer, brokker sig offentligt. Jeg – og de relativt få andre omskårne mænd, der er trådt frem med vores problemer – er kun toppen af isbjerget. Forklaringen er nok, at mænd hellere vil døje med deres omskæringsproblemer i stilhed end risikere at blive latterliggjort som klynkehoveder i offentligheden.

Selvfølgelig findes der omskårede mænd, der er glade for – eller snarere ligeglade med – at de er omskåret. Men det ændrer ikke ved, at det bare ikke er fedt for os, der inderligt ville ønske, at vores forældre havde beskyttet os i stedet for at skære i os.

En ny undersøgelse viser, at 10 procent af de amerikanske mænd, der blev omskåret som små, ville ønske, at det ikke var sket. I mine øjne er det en stor andel og helt uacceptabelt. Hvorfor stopper drengeforældre dog ikke omgående med at omskære deres sønner? Deres søn kunne jo tilhøre de 10 procent.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Omskæringstilhængere sammenligner ofte rituel omskæring med barnedåb, hvilket er helt idiotisk. Barnedåb er bare vand i hovedet, mens børneomskæring er amputation af sundt og funktionelt væv med risiko for komplikationer og nedsat følsomhed på penis. Jeg er selv blevet døbt, og den smule vand på panden har ikke givet mig fysiske problemer.

Omskæringstilhængere er tit langt ude i deres forsvar. Det mest syrede udsagn er, at det skulle være udtryk for antisemitisme eller islamofobi, når man argumenterer for en mindstealder på 18 år for omskæring, så hver enkelt kan bestemme over sin egen krop.

Disse grove anklager er tom snak. De fleste omskæringstilhængere vil nemlig kun tillade kulturelt betinget drengeomskæring, mens de blankt afviser kulturelt betinget pigeomskæring. For mig er drengeomskæring og pigeomskæring to sider af samme sag: Det er utilladelige overgreb på børn, og jeg var et af disse børn.

Omskæring uden medicinsk begrundelse er en uoprettelig fysisk krænkelse af børn, der ikke kan forsvare sig. Jeg helmer ikke, før der er blevet indført en rimelig mindstealder – om det så vil tage mig resten af mit liv, før det lykkes. Denne uretfærdighed må stoppes.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden