Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis kvinder er dygtige, skal de nok få stillingerne

I min folkeskoletid talte pigemål dobbelt så meget som drengenes. Det var en hån mod de talentfulde piger. På samme måde er det med kvindekvoter i virksomheder.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg husker tydeligt, hvordan pigemål i fodboldkampe talte dobbelt i min folkeskoles idrætstimer. Reglen var lavet for at ligestille pigernes chancer for at vinde med drengenes.

Men hvad mine søde idrætslærere ikke vidste, var, at reglen indirekte kommunikerede, at piger var dårlige til fodbold. Det var en hån mod de seks ud af otte piger, som gik til fodbold hver uge. Ligeså var reglen diskriminerende over for drengene, der ønskede fair play og ens regler for alle.

På samme måde har jeg det med mål for antallet af kvinder i ledelser.

Den tidligere regering vedtog en lov om, at Danmarks 1.200 største selskaber skulle sætte mål for, hvor mange kvinder de ville få ind i bestyrelsen inden for fire år. Det var en lov, der indirekte signalerede, at kvinder kun kan nå til tops med politisk hjælp. Præcis som reglen om, at pigemål tæller dobbelt i fodbold i min folkeskoletid.

Flere af erhvervslivets kvinder er både stærke, kloge og proaktive nok til at vinde lederstillingerne over for deres mandlige kolleger helt uden hjælp.

Flere af erhvervslivets kvinder er både stærke, kloge og proaktive nok til at vinde lederstillingerne over for deres mandlige kolleger helt uden hjælp

Derfor er jeg glad for, at Liberal Alliance i et nyt beslutningsforslag vil afskaffe de tidligere vedtagne måltal, så kvinder kan blive målt alene på deres kvalifikationer.

Blandt andre selverklærede feminister råber Kvinfo, Enhedslisten og Stine Bosse op om lave procentdele af kvindelige ledere og strukturelle forhold, der spænder ben for kvinder. Men de eneste, der kan spænde ben for kvinder i dag, er dem selv.

Det er kvindens eget ansvar at kvalificere sig til en lederstilling. I folkeskolen var jeg elendig til sport og fandt det kun rimeligt, at jeg nogle gange måtte tabe til drengene i idræt.

Jeg vidste, at hvis jeg skulle vinde hver gang, måtte jeg gå til fodbold i stedet for ridning.

På samme måde skal det være de bedste, der vinder lederstillingerne på arbejdsmarkedet - uanset køn.

Kvinder overhaler i øvrigt mænd på uddannelserne, så gad vide, om mandekvoter bliver en diskussion i Danmarks fremtidige erhvervsliv?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden