Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er masser af penge at tjene på krig

Vi soldater kan stikke vores faglige og moralske stolthed op, hvor solen ikke skinner, så længe vores politikere tillader, at vi deler ’slagmarken’ med profithungrende firmaer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nogen vil hævde, at krig og moral er uforenelige størrelser. At moralen må vige for den umenneskelighed, død og ødelæggelse, som kendetegner krigens kaos i yderste konsekvens. At soldater i krig ikke skyr noget middel for at nå deres mål og redde deres eget liv.

Men det er bestemt ikke tilfældet. Jeg har været soldat i snart 24 år, udsendt fire gange til tre forskellige krigszoner, og min påstand skal være, at danske soldater er i besiddelse af en en meget høj moral.

En moralsk habitus, som ikke kun er et resultat af vores militære træning og disciplin, men som i høj grad er et produkt af den relativt gode opdragelse og uddannelse, som de fleste unge mennesker i Danmark vokser op med.

Som dansk soldat er man en del af et fællesskab, som med dannebrog på skulderen er klar til at gå i døden for at forsvare Danmark og det danske folk

Som dansk soldat er man en del af et fællesskab, som med dannebrog på skulderen er klar til at gå i døden for at forsvare Danmark og det danske folk. Som altid er klar til loyalt at adlyde politikernes bud og udføre det danske folks vilje.

En loyalitet og en offervilje, som skal bruges med respekt og omtanke.

Siden jeg så Mads Ellesøes dokumentarfilm ’Børnesoldatens nye job’ til en forpremiere hos Danmarks Radio, har jeg haft en grim smag i munden. Min hjerne har ikke stået stille. Jeg har tænkt, så det knagede, og jeg har vendt og drejet mine ræsonnementer for at bestride det job, jeg har.

Filmen sætter fokus på den allergrimmeste side af moderne krigsførelse og også den mest kontroversielle. For hvad er det, der sker, når krig bliver benhård forretning og lige pludselig styres mere af markedskræfter end af militær strategi?

Jeg drog i krig i Afghanistan med den klare overbevisning, at vi var i stand til at vinde. Vi blev sendt af sted med det bud, at kampen for Danmarks sikkerhed begynder i Helmand-provinsen.

Jeg drog i krig i Afghanistan med den klare overbevisning, at vi var i stand til at vinde

Jeg tvivlede ikke på, at vi med al Vestens militære magt og vilje ville være i stand til at skabe et bedre Afghanistan, med respekt for basale menneskerettigheder og en fremtid i fred og sikkerhed for de afghanske børn. Jeg kæmpede side om side med mine kammerater. Jeg lo med dem, og jeg græd med dem. Jeg så dem blive såret, og jeg så dem dø i den krig. En krig, vi kæmpede for at afslutte.

Det er nemlig det, vi gør, vi soldater. Vi er klar til at gå i krig og dø, om så det gælder om at afslutte den.

Mads Ellesøes film sætter fokus på en branche, som på ingen måde er interesseret i at afslutte krige. Den lever af dem, og som filmen viser, lever den godt og har ingen moralske skrupler i sin jagt på profit.

Contractors er den populære betegnelse for de civilt ansatte, der af diverse firmaer er ansat til at understøtte en given militær operation. En betegnelse, som dækker alt lige fra rengøringsfolk til transportfirmaer og de i filmen beskrevne tidligere børnesoldater, der ansættes til at bevogte militære lejre.

I Afghanistan er forholdet mellem soldater og private contractors på nuværende tidspunkt 3 til 1, i contractornes favør. Der er således masser af penge at tjene på krigen i Afghanistan.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Et af de mere groteske eksempler er en verserende sag, som amerikanerne fører mod en afghansk vognmand, hvis lastbiler har kørt forsyninger for deres styrker. Vognmanden er involveret i en korruptionssag sammen med en flok amerikanske officerer, som har nydt godt af at tildele ham kontrakter. De amerikanske myndigheder anslår, at vognmanden har tjent 160 millioner dollars på sine entrepriser.

Imens mine kammerater og jeg kæmpede med livet som indsats for at afslutte krigen, er der mennesker, som med fuldt overlæg har brugt alle midler på at tjene så mange penge som overhovedet muligt på selv samme.

Som nævnt har Mads Ellesøes film virkelig fået mig til at tænke, og tvivle. Tvivle på, om jeg bare er en naiv og dum-loyal soldat?

Vi er klar til at gå i krig og dø

En ting er jeg dog sikker på, og det er, at vi soldater kan stikke vores faglige og moralske stolthed op, hvor solen ikke skinner, så længe vores politikere tillader, at vi deler ’slagmarken’ med profithungrende firmaer, som i bund og grund ikke ønsker en ende på konflikten.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden