Tegning: Roald Als

Tegning: Roald Als

Debat

Selvfølgelig skal klaphatten Gimi Levakovic ikke udvises

De mange debattører og politikere, der i disse dage kræver ’sigøjnerbossen’ Gimi Levakovic udvist af Danmark, glemmer hensynet til hans to mindreårige børn.

Debat

At Gimi Levakovic, kendt fra TV 2-programmet ’Sigøjnerbossen – og hans berygtede familie’, er en forbryder, er hævet over enhver tvivl. Han er netop blevet idømt halvandet års fængsel for det, men slipper for udvisning af Danmark.

Jeg kan ikke tilslutte mig koret af de mange meningsdannere, der de seneste dage har ønsket ham udvist af Danmark. Alene af den grund, at han har to mindreårige børn herhjemme.

Må jeg stilfærdigt pege på FN’s Internationale Børnekonventions artikel 9, stk. 3, som vi som land er forpligtet til at overholde? Ikke for konventionens skyld. Men for børnenes.

Børn har ret til samvær med deres forældre, så længe det ikke strider imod barnets tarv. Vi har som nation forpligtet os til at sikre, at også børn af forældre, der er dømt for kriminalitet, kan opretholde regelmæssig kontakt.

Det kan godt være, at du, kære borger, ikke mener, at Levakovic er en god far, og at han ikke har ret til at have kontakt med sine børn. Men det er egentlig ikke så interessant, hvad du og jeg synes om ham.

Det er egentlig heller ikke så interessant, hvad han måtte have ret til. Det, der er vigtigt, er, at børn har ret til samvær med deres forældre, så længe det ikke strider mod barnets tarv.

Selv om Gimi Levakovic er en kriminel klaphat, gør I lige nu to børn ondt med ønsket om eller forsøget på at sende deres far ud af landet

Er det så barnets tarv at have samvær med en kriminel forældre? Det er sådan set heller ikke op til os borgere at vurdere. Det er serviceloven, der her skal tages i brug, når barnets tarv skal vurderes – ikke straffeloven. Det er børnefaglige socialrådgivere og kommunernes børne-unge-udvalg, der skal vurdere, om samvær med en forælder skal forhindres. Og det skal vurderes ud fra, om samvær er skadeligt for børnene.

Det er muligt, at det kommer som en overraskelse, men det er faktisk sådan, at mange morderes, brandstifteres og skattefuskeres børn har samvær med deres kriminelle forældre i de danske fængsler.

Og hvorfor har de det? Fordi man fra de sociale myndigheders side i de tilfælde har vurderet, at det skader mere end gavner ikke at have kontakt med sine forældre, hvis barnet ønsker det. Og fordi det er en grundlæggende menneskeret – som FN også har understreget – at bevare kontakten med sine forældre.

Hvorfor skal Levakovic så ikke udvises? Det skal han ikke, fordi det de facto forhindrer en regelmæssig, personlig og direkte kontakt for børnene.

Så kære politikere, meningsdannere og godtfolk – selv om Gimi Levakovic er en kriminel klaphat, gør I lige nu to børn ondt med ønsket om eller forsøget på at sende deres far ud af landet. Og I bryder børnekonventionens artikel 9. Hvis det skulle interessere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts