Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hospitalsliv. Fremover vil det være nemmere for både patient og læge at tilgå den enkelte journal.
Foto: jens Dresling (arkivfoto)

Hospitalsliv. Fremover vil det være nemmere for både patient og læge at tilgå den enkelte journal.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu bliver det lettere at være patient

Undskyld, vi roder – vi bygger fremtidens sundhedsvæsen. Hospitalerne i Region Hovedstaden og Region Sjælland indfører Danmarks største sundheds-it-projekt, Sundhedsplatformen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I morgen vågner mange borgere i Region Hovedstaden og Region Sjælland op til et nyt sundhedsvæsen. Sundhedsplatformen går nemlig live natten til lørdag – i første omgang på Herlev og Gentofte Hospitaler – og med den er der tale om meget mere end et nyt fælles it-system.

Sundhedsplatformen er en ny måde at tænke sundhed på. Og den vil fundamentalt ændre den måde, vi hidtil har arbejdet med sundhed på i vores to regioner.

Sundhedsplatformen bygger på en vision for sundhedsvæsenet, hvor du som patient i højere grad er med til at styre dit eget forløb, og hvor dine behov og ønsker er i fokus. Den vil på sigt ændre mødet mellem patient og hospital ved eksempelvis at skabe rum for, at du som patient kan sidde ved siden af din læge, så I sammen kan drøfte din situation og skrive oplysninger ind i din patientjournal.

Med andre ord er Sundhedsplatformen et opgør med det traditionelle billede af en autoritativ læge, der sidder på den anden side af skrivebordet langt fra patientens virkelighed – og den er et kvantespring i den retning, vi som regionsrådsformænd gerne ser sundhedsvæsenet bevæge sig i.

Men Rom blev som bekendt ikke bygget på én dag, og Sundhedsplatformen vil heller ikke fra første øjeblik levere sit fulde potentiale. Tusindvis af mennesker skal uddannes og lære et nyt system at kende. It-systemet kan drille.

Antallet af behandlinger kan gå ned. Pointen er, at fremtidens sundhedsvæsen også vil skabe en smule byggerod. Vi vender senere tilbage til de udfordringer, vi står over for med selve udrulningen af systemet. Men det er vigtigt at forklare, hvorfor vi i det følgende halvandet års tid udsætter patienter, pårørende og personale for dette byggerod.

Som politikere er vi ofte blevet præsenteret for patienters oplevelser af et system, hvor den ene hånd ikke altid ved, hvad den anden gør. De oplever, at den samme prøve tages flere gange, og at de igen og igen skal forklare læger og sygeplejersker om deres symptomer. Eller måske har du stået som pårørende til en patient, der er blevet flyttet fra et hospital til et andet, uden at prøvesvar, skanningsresultater og journaler nødvendigvis er fulgt med.

Med Sundhedsplatformen mener vi, at vi har fundet svaret på mange års udfordringer med usammenhængende systemer. Hvis en hjertepatient fra Region Sjælland bliver sendt til behandling på et hospital i Region Hovedstaden, vil lægerne med det samme kunne se, hvad der er sket tidligere i forløbet.

Det betyder, at du som patient i højere grad vil opleve at blive mødt af et personale, der med det samme har et samlet overblik over alle de undersøgelser, behandlinger og kontroller, du har været og skal igennem.

Vi er overbevist om, at det vil betyde øget kvalitet og sammenhæng i behandlingen

Når hospitalerne øst for Storebælt frem mod 2018 indfører Sundhedsplatformen, er det ambitiøst, vidtrækkende og samtidig Danmarks største sundheds-it-projekt. Sundhedsplatformen kommer til at dække 12 hospitaler og servicere 2,5 millioner borgere.

Der er tale om et nyt og tidssvarende system, der vil give bedre overblik over dine helbredsoplysninger, hvis du skulle blive syg, og sikre en sammenhæng i behandlingen – også i tilfælde af at du skal undersøges og behandles af forskellige afdelinger og hospitaler og måske ligefrem regioner. På sigt vil Sundhedsplatformen ikke mindst blive en fordel for mennesker med f.eks. diabetes, KOL eller hjerteproblemer, der er i længere behandlingsforløb.

Sundhedsplatformen tilhører en ny generation af ’intelligente’ patientjournaler. F.eks. advarer systemet lægerne, hvis der er tegn på for høj medicindosis, og giver besked, hvis personalet skal følge op på en undersøgelse.

SE OGSÅ:

Det bidrager til at reducere fejl og kan bl.a. være med til at sikre, at prøvesvar ikke overses. Ved en række diagnoser får lægen automatisk en beskrivelse af anbefalet medicin og undersøgelser. Der er dog vigtigt at understrege, at behandlingen i hvert enkelt tilfælde altid vil bero på en lægefaglig vurdering og i sidste ende lægens beslutning.

Lad os give dig et eksempel. Arne er læge på medicinsk afdeling. 69-årige Gerda er lige blevet indlagt med hoste, feber og højt blodsukker. Arne taler med Gerda, åbner med et enkelt login Sundhedsplatformen og kan nu både se alle vigtige oplysninger om Gerda, skrive journal, bestille undersøgelser og tilrettelægge behandling. Han skal ikke lede efter papirer – eller lukke flere systemer op.

Sygeplejersken har allerede tjekket blodtryk, puls, blodsukker og urin og har noteret de værdier, der ikke allerede er overført direkte fra måleudstyret i Gerdas patientjournal. Arne kan se, at Gerda ganske rigtigt har for højt blodsukker, og at hun går til kontrol i diabetesambulatoriet.

På hendes ’problemliste’ står der ud over diabetes også nervebetændelse, så han tjekker som noget af det første, hvordan Gerdas fødder har det. Feberen kunne nemlig skyldes et betændt fodsår.

Fødderne har det fint, så efter en snak med Gerda om, hvordan hun i øvrigt har det, vurderer Arne, at Gerda har lungebetændelse med begyndende diabetisk syreforgiftning, og glæder sig over, at Sundhedsplatformen når frem til det samme.

Et par blå link med ordinationspakker til lungebetændelse og diabetisk syreforgiftning er nemlig dukket op på ordinationsskærmen, lige til at trykke på, og så har Arne bestilt tid til røntgen, penicillin, dropbehandling med insulin og diverse væsker. Behandlingen kan komme i gang.

Arne fortsætter til nogle af de andre patienter, men kan nu se på den store skærm i behandlerrummet, at røntgenbillederne til seng 5 – det er Gerda – nu kan ses i journalen. Straks efter kan Arne fortælle Gerda, at det nu er bekræftet, at hun har lungebetændelse, at den rigtige behandling er i gang, og hvornår hun kan forvente at komme hjem til sig selv igen.

Når Herlev og Gentofte Hospital som det første hospital i maj 2016 indfører Sundhedsplatformen, er det starten på en omfattende forandringsproces, der vil strække sig over flere år. Systemet er fuldt funktionsdygtigt, når det går i luften, men skal fortsat udbygges, og der vil være tale om et langt og sejt træk, før alle hospitaler er koblet på, og den fælles patientjournal kan udnyttes fuldt ud.

Tekniske problemer og andre uforudsete vanskeligheder kan desværre ikke undgås, når vi indfører et system af denne kaliber og kompleksitet.

Sundhedsplatformen kræver således, at både læger, sygeplejersker og lægesekretærer ændrer arbejdsrutine. De vil skulle tilpasse og justere deres måder at arbejde på, også efter at der er ’trykket på startknappen’ på det enkelte hospital. Vi vil derfor ikke se alle Sundhedsplatformens fordele fra dag 1. Men vi er villige til at sætte alt ind på, at projektet lykkes, for det vil betyde, at hospitalerne i de to regioner i løbet af få år har en af Europas mest moderne patientjournaler.

Sundhedsplatformen er baseret på et gennemprøvet system fra den amerikanske softwareleverandør Epic. It-løsningen er indført med succes i både USA og Europa og bruges på 1.100 hospitaler og servicerer mere end 172 millioner patienter.

Det giver store fordele at blive en del af dette internationale system, fordi Epic løbende videreudvikler systemet, så det bliver ved med at være opdateret til et moderne sundhedsvæsens behov. Men det er samtidig et system, som vi har kunnet tilpasse danske forhold – og det har været afgørende for os.

Mere end 500 danske læger, sygeplejersker og andre faglige eksperter har rådgivet om indholdet og testet systemet. Indhold og arbejdsgange er vurderet og godkendt af de medarbejdere, der fremover skal arbejde med Sundhedsplatformen, ligesom behandlingsforløb og retningslinjer er blevet forenklet og standardiseret.

Med Sundhedsplatformen har vi nemlig benyttet lejligheden til at se på vores behandlinger. De dygtigste specialister inden for alle sygdomsområder har på tværs af vores to regioner sat sig sammen og er blevet enige om, hvad den allerbedste behandling er.

Hvordan stiller man f.eks. bedst en diagnose for diabetes, og hvad er det bedste forløb, når et menneske skal have skiftet hofte? Sådanne behandlingsforskrifter er samlet i Sundhedsplatformen og er med til at sikre, at alle borgere, uanset om de kommer på et stort hospital med masser af specialister eller på et mindre hospital, får den samme optimale behandling.

Selvom vi klipper snoren 21. maj, hvor Herlev og Gentofte Hospital går på den nye platform, vil der stadig være meget at gøre i tiden efter.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Byggeriet af den nye Sundhedsplatform måler sig nemlig med de nye hospitalsbyggerier og vil på samme måde give byggerod i en periode.

Sundhedsplatformen træder i stedet for de nuværende patientjournaler i Region Sjælland og Region Hovedstaden og erstatter en række usammenhængende it-systemer. Det betyder, at du nemt kan følge med i din behandling både før, under og efter. Og det kan ske hjemme i vante omgivelser.

Med få klik og via NemID kan du, når dit hospital har indført Sundhedsplatformen, få adgang til at se og læse din journal og få svar på prøver, skanninger og undersøgelser. Det kalder vi Min Sundhedsplatform.

Du kan også bestille tid til udvalgte undersøgelser og stille spørgsmål til personalet. Det gør det lettere for dig at spille en aktiv rolle i din behandling, fordi du kan sidde hjemme i ro og mag og læse din journal, forberede dig på en undersøgelse eller få gode råd af personalet.

Det betyder, at du kan følge op på de ting, som du ikke lige fik spurgt om, da du sad over for lægen. Det er en stor fordel, hvis du lider af en alvorlig sygdom, men også hvis du går hjem med en mindre alvorlig diagnose, kan du have brug for at fordøje svaret, inden du er i stand til at stille uddybende spørgsmål, for hvad var det egentlig, skanningen viste? Hvad gør du, hvis du får smerter? De fleste af os kender vist den situation, hvor alle de vigtige spørgsmål først dukker op på vejen hjem.

Vi er overbevist om, at det vil betyde øget kvalitet og sammenhæng i behandlingen, og at det vil sætte dig i en mere aktiv rolle som patient eller pårørende

Vi indfører Sundhedsplatformen trinvis og på ét hospital ad gangen, så vores patienter mærker færrest forstyrrelser. Men på trods af grundig forberedelse kan der opstå ventetid og andre uregelmæssigheder.

Tekniske problemer og andre uforudsete vanskeligheder kan desværre ikke undgås, når vi indfører et system af denne kaliber og kompleksitet.

Som vi var inde på indledningsvis, vil du og dine pårørende måske opleve det som byggerod, men vi kan garantere, at personalet vil gøre alt for, at alle bliver påvirket så lidt som overhovedet muligt, og at patienter med akut behandlingsbehov ikke berøres.

Men ventetiden frustrerer. Og vi er godt klar over, at det kan være svært at se fordelene nu og her, hvis du oplever, at din undersøgelse udsættes, eller du pludselig skal køre til et andet hospital end det, du kender. Måske føler du allerede, at du har ventet længe. Men udfordringerne skal holdes op imod de store forbedringer, Sundhedsplatformen giver, og vi håber, at du og alle andre på trods af generne vil udvise tålmodighed.

Region Sjælland har bevilget 700 millioner kroner til Sundhedsplatformen, og Region Hovedstaden forventer at bruge 2,1 milliard.

SE OGSÅ:

Den investering har formentlig tjent sig hjem på omkring 10 år, bl.a. fordi vi ikke skal vedligeholde de mange gamle it-systemer, ligesom hospitalerne slipper for at udføre dyre og unødvendige dobbeltundersøgelser. De to regioner har med én fælles patientjournal taget et meget vigtigt skridt for at forbedre behandlingen af patienterne. Og vi håber, at det vil danne skole for resten af landets regioner.

Når det sidste hospital i efteråret 2017 har implementeret Sundhedsplatformen, vil i alt 44.000 medarbejdere i de to regioner være blevet uddannet i det nye system.

Danmarks største sundheds-it-projekt har trukket hårde veksler på medarbejdernes fleksibilitet, og det er da heller ingen hemmelighed, at nerverne let kan blive tyndslidt i et byggerod.

I it-branchen taler man lige frem om ’dødens dal’, som indtræffer, når den første begejstring over et nyt system er taget af. I dødens dal kan medarbejdernes motivation meget vel være i bund, fordi resultaterne ikke altid viser sig lige med det første.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi har i forvejen et sundhedsvæsen, hvor medarbejderne oplever konstante forandringer og krav om høj produktivitet, og nu kommer forandringerne med Sundhedsplatformen så oveni. Vi forstår godt, hvis det indimellem bliver for meget, og behovet for at få lukket damp ud er stort.

Men husk: Byggerodet munder ud i noget godt. Det bliver lettere at være patient, og det bliver lettere at være sundhedspersonale, når vi kommer ud på den anden side.

At der er ting i Sundhedsplatformen, der skal rettes, udvikles eller ændres, betyder ikke, at der er tale om en ny it-skandale. For der vil være ting, som skal forbedres. Vi håber derfor også, at du i mødet med vores hospitaler vil bære over med ’byggerod’ i en periode.

Det vil formentlig tage et år, før vi kan udnytte systemet og de nye muligheder fuldt ud, men vi ser frem til at høste frugterne af det hårde arbejde og vores store satsning. Vi er overbevist om, at det vil betyde øget kvalitet og sammenhæng i behandlingen, og at det vil sætte dig i en mere aktiv rolle som patient eller pårørende.

Fordelene vil med andre ord overstige ulemperne med adskillige længder. Og selvom alt dette handler om et nyt it-system på internationalt topniveau, er det mennesker – patienter, pårørende og personale – der sammen skal få Sundhedsplatformen til at leve og skabe en ny måde at organisere vores sundhedsvæsen på.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden