Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Per Marquard

Tegning. Per Marquard

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt it-system stjæler min tid fra patienterne

Lægers journaler bliver forvandlet til cirkussprog af den nye sundhedsplatform, advarer overlæge.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Åbent brev til Sundhedsminister Sophie Løhde, Region Hovedstaden og Region Sjælland.

Kære alle I ansvarshavende for den nye sundhedsplatform, der netop er iværksat på Hospitalerne Herlev og Gentofte. Inden I drikker champagne i selvforherligelse over, hvor succesfyldt I mener, Sundhedsplatformen er kommet fra start, vil jeg informere om, at katastrofen lurer lige om hjørnet. Som gruppen TV-2 skrev i en af deres sange fra 1994: »Det er et nødråb. Et ægte nødråb. S.O.S. Nødråb!«.

Det står klart i alle officielle udmeldinger om implementeringsforløbet fra jeres side, at I har et enormt behov for at italesætte, at »alt går som planlagt«, og at processen er succesfuld.

Der er brugt et milliardbeløb på et nyt elektronisk patientsystem (EPIC), og det vil selvsagt være en katastrofe, hvis implementeringen ikke forløber godt, men i stedet skulle vise sig at have alvorlige konsekvenser for patientsikkerheden.

Måske ville taburetten endda vakle under nogle af beslutningstagerne! Men kære venner! Der er langt større ting på spil her, end jeres fremtidige politiske karriere endsige jeres nuværende arbejde. Historien er for kompleks til, at jeg med dette brev kan give offentligheden et indgående kendskab.

Aldrig har jeg oplevet så mangelfuld og inkompetent forberedelse som her

Patienterne har i mine øjne krav på at vide, at I ikke har udvist rettidig omhu, herunder sikret at vi som personale på jeres sygehuse har været forberedte på denne markante omstilling.

Jeg har i mine snart 20 år i sektoren været igennem tre implementeringsfaser af diverse elektroniske patientsystemer i Vejle, Kolding-Esbjerg, Odense Universitetshospital og nu på Herlev Hospital. Jeg er vant til at arbejde med computer, databaser og har sågar selv bygget en computer. Aldrig har jeg oplevet så mangelfuld og inkompetent forberedelse som her.

Dette er ikke en kritik af de undervisere, vi har haft, der gjorde et ihærdigt forsøg, men på en helt urimelig baggrund.

Undervisningsmaterialet passede ikke med præsentationerne, fordi programmet løbende blev ændret i de måneder, undervisningen stod på.

Nogle måtte acceptere, at den engelske version af programmet var installeret på den computer, de fik stillet til rådighed, andre en blanding af engelsk/dansk.

Et kardinalredskab i vores hverdag af stor betydning for patientsikkerheden er hele modulet vedrørende medicineringen af vores patienter. Dette modul var slet ikke færdigbygget, og undervisningen heri har bestået af et 20 minutters PowerPoint foredrag over, hvordan det »formentlig« ville komme til at se ud, og hvilke muligheder vi skulle få.

At programmerne i dag ikke snakker ordentlig sammen, og at vi derfor oplever store og alvorlige problemer med netop medicineringen af patienterne, kommer ikke bag på det arbejdende sundhedspersonale. Henvisninger modtages ikke og sendes nødvendigvis heller ikke.

Der er eksempler på pårørende til ægtefæller med mistænkt ondartet sygdom, der ringer og ikke kan forstå, at de endnu ikke er indkaldt. Vi er ikke vidende om deres henvisning, fordi den ikke figurerer på vores lister og formentlig ligger et sted i cyberspace.

Recepter sendes ikke nødvendigvis via systemet til apoteket, uagtet at der ikke forekommer fejlmelding. Min kollega måtte i weekenden finde en gammel papirrecept frem, som skulle faxes, før patienten kunne få udleveret medicinen. Der er talrige andre eksempler.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Selve kernen i EPIC er behæftet med betydelige fejl.

Vores journaler indeholder 'cirkus-sprog', en blanding af engelsk dansk, her et eksempel fra min stuegang i fredags 3/6-2016:

»He exhibits oppustet. Han exhibits ingen udfyldning. Ingen mislyd heard«.

Det er længe siden, jeg har set De Nattergale optræde, men de har måske været travlt beskæftiget med at oversætte EPIC til dansk?

Velkendte arbejdsgange – hvem gør hvad og hvorfor – er med ét lavet helt om. I har med det nye system frataget sygeplejerskerne en række ordinationsrettigheder, de tidligere har kunnet udføre, og vores dygtige sekretærer har nu betydeligt mindre at se til, men det var vel også en del af hele øvelsen? – nemlig besparelse.

Problemet er bare af disse opgaver nu havner på mit bord, og det, jeg før kunne klare på 15 minutter, tager nu i stedet 45-60 minutter. Det er kostbar lægetid, I fratager patienterne, hvor jeg nu i stedet sidder gemt bag en skærm og registrerer i et program, åbenlyst skabt til en amerikansk hverdag med fokus på jura.

Det er længe siden, jeg har set De Nattergale optræde, men de har måske været travlt beskæftiget med at oversætte EPIC til dansk?

Visionen om »Fokus og Forenkling« i Region Hovedstaden er vidunderlig, men realiteterne er det stik modsatte.

Denne betydelige ændring kommer til udtryk i hverdagen, hvor frustrationen breder sig med lynets hast. I planlægger at øge aktiviteten inden længe, men patienterne lider allerede nu. Kolleger med få år til pensionen overvejer allerede nu at stoppe pga. jeres forhastede implementering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg kan sagtens forstå dem. I tider med lægemangel er det katastrofalt, hvis en skare af erfarne læger vælger at gå af før tid. Disse læger skal vi bruge i uddannelsen af den kommende generation, og de er en vigtig brik i den daglige drift i den nuværende sundhedssektor.

Jeg skal ikke vurdere, om EPIC er det rigtige system. Nu er det indkøbt, og vi skal videre. Giv direktionerne på sygehusene mandat til at fortsætte den nedsatte aktivitet, få hjælp fra de øvrige sygehuse, så især kræftpatienterne ikke venter unødigt, og lad os sammen tale om at løse problemerne.

Hvis ikke I trækker i arbejdstøjet nu, tror jeg på, at jeres taburetter begynder at vakle – det er trods alt patienterne, der i sidste ende vælger jer!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden