Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvornår blev homo til et skældsord?

Hvorfor skal jeg rammes, når fulde danskere laver nedsættende slagsange?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det sårer, når folk nedsættende benytter sig af ord som homo eller bøsse. Når ordene bruges som skældsord.

Selv om jeg er homoseksuel, har jeg heldigvis aldrig mødt modstand til det. 7-9-13. Jeg har aldrig fået negative kommentarer eller mødt folk som tog afstand fra mig på grund af min seksualitet. Tværtimod er mit indtryk, at min generation er meget accepterende og forstående over for forskelligheder. Vi sætter pris på, at man er sin egen. Derfor undrer det mig, hvordan denne accepterende generation alligevel ubevidst benytter ’homo’ som et skældsord.

Jeg har prøvet det før. Midt i fejringen af min studenteruge lød det rundt på studenterkørslen: Alle fra HH er bøsser! Alle fra HH er bøsser!. Humøret var højt, og jeg sang selv med. Men allerede dengang husker jeg, hvordan specielt pigerne sendte skæve blikke til drengene, der gang på gang satte fut i fællessangen. Hele miseren endte i en debat, hvor en gruppe af pigerne synes, det var uforskammet at synge den slags, når jeg nu var homoseksuel. Det medførte, at drengene senere på aftenen tog kontakt til mig for at høre mit ståsted, og jeg slog fast, at jeg på ingen måder tog det personligt. Det var jo bare en sang.

Det er, som om det længe har været en form for norm i vores samfund, at ord som bøsse og homo bruges som skældsord.

Men så sent som i onsdags skete det igen til Distortion. To lettere berusede veninder gik i gang med en slagsang om en fyr, jeg ikke kendte – formentligt en kendt. »(XXX) er homo«, sang de i kor, mens jeg og andre i min vennekreds stemte i. Det var jo en slagsang. Men alligevel kunne jeg mærke en undren over, hvordan de samme veninder som jeg tidligere på dagen havde fortalt om min kæreste, som de havde været meget interesseret i, nu gik rundt i Københavns gader og sang ’(XXX) er homo’. Jeg tog det stadig ikke bogstaveligt eller tæt ind på livet.

Det var jo ikke ment som et personligt angreb på mig, men jeg studsede over, hvordan homoseksualitet var blevet til noget negativt ladet, som måske særligt fulde folk fandt frem ved lejlighed. Det var jo ikke ligefrem ment som et positivt eller opmuntrende ord. De kunne jo i princippet lige så godt have sunget, at vedkommende var hetero, men det gjorde de ikke.

Det er, som om det længe har været en form for norm i vores samfund, at ord som bøsse og homo bruges som skældsord. Det virker forkert, når den virkelighed, jeg ellers møder, viser søde og forstående personer, der intet har imod mig eller min seksualitet. Hvorfor skal jeg rammes, når fulde danskere laver nedsættende slagsange? Det virker bare fjollet, at de mennesker, der det ene øjeblik omfavner én for at være homo, i det næste går og synger ordet som værende negativt – endda helt uden at tænke nærmere over det. Måske det er på tide at bringe 2016 ind i sproget. Brug skældsord, som ikke går ud over nogen. Det burde være muligt at lave slagsange uden at angribe folk med en bestemt seksualitet, ikke sandt?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden