Tegning: Mette Dreyer
Foto: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat

Folkeskolen burde da omfavne kristendommen

Det er mig en gåde, hvorfor det skulle være så svært at få plads til konfirmation inden for skoletiden.

Debat

I øjeblikket sidder der rundt omkring på landets skoler kompetente lærere og ledere og forsøger at implementere den nye skolereform. Der skal lægges skema, og det er et stort puslespil, der skal gå op. Blandt andet skal der på 7. eller 8. klassetrin gøres plads til konfirmationsforberedelse, som ifølge loven skal være en del af skoledagen og erstatte kristendomsundervisningen for netop disse årgange. Det volder en del problemer og vækker igen, igen debatten om kristendomsundervisningens relevans i det danske skolesystem.

Her er det på sin plads med lidt tal. I 2013 var 79 procent af den danske befolkning medlem af folkekirken. Hvis vi dertil lægger katolikker, baptister, pinsemissionister, metodister m.fl., betyder det, at over 80 procent af danskerne er kristne.

Samme år – altså i 2013 – blev ca. 71 procent af en årgang konfirmeret i folkekirken. Det er pænt mange. Der, hvor jeg er præst, ligger procenten i gennemsnit på omkring 90, mens den i København af logiske årsager er nede på omkring 50.

Samtidig er skoledagen blevet længere med flere timer til eleverne på 7. og 8. klassetrin.

LÆS DEBAT

Hvorfor det er så svært at få plads til konfirmationsforberedelsen inden for den udvidede skoletid er mig en gåde.

Eftersom det efter lovens bestemmelse skal regnes med til undervisningen, kan det da kun være en lettelse for skolerne, at der er nogle andre – f.eks. præster – der tager en del af timerne.

Jeg ved godt, at der så på landsplan er knap 30 procent, der skal lave noget andet. Men i stedet for at se det som et stort problem så se det dog som en mulighed for, at en mindre gruppe – måske endda en interesseret gruppe – kan modtage en anden undervisning.

I det lærerkorps, vi har i den danske folkeskole, er jeg sikker på, at der er mange, der vil elske at undervise i etik, filosofi, verdensreligioner eller noget helt fjerde.

LÆS FILOSOFFERNE

Det påstås fra flere sider, at Danmark er et kristent land. Det er ikke min hensigt her at gå ind i den diskussion. Man kan se på tallene og drage sine egne konklusioner af dem. Men at man i en sådan grad tilsidesætter et ønske fra så stor en gruppe af den danske befolkning, det finder jeg al mulig grund til at råbe højt om.

Så ville det måske også kunne høres af undervisningsminister Christine Antorini (S) og få hende til at handle på det faktum, at 80 procent af dem, hun er minister for, er kristne, og at langt de fleste ønsker, at deres børn bliver konfirmeret efter at have modtaget forberedende undervisning inden for skoletiden.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts