Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folkeskolereformen har smadret både mit skole- og fritidsliv

Jeg er glad for, at jeg kun har ét år tilbage af skolereformen, men stakkels de andre børn, der skal gå i folkeskole mange år endnu.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu har jeg oplevet folkeskolereformen i et år og kan konkludere, at jeg ikke synes, den har været til særlig meget gavn.

Faktisk mener jeg, at den har ført til mere forvirring og gjort min hverdag lang, trættende og besværlig. Jeg tror grundlæggende ikke på, at den nye skolereform fører til mere viden eller større intelligens.

LÆS MERE

Et af de nye tiltag fra skolereformen er understøttende undervisning. Hvis jeg skal tage udgangspunkt i min egen skole, er det vidt forskelligt, hvad man laver i den understøttende undervisning. I min lillesøsters 1. klasse, bruger de timerne til at tage på ture, gå i teatret og i biografen. I min klasse bruger vi til gengæld de understøttende timer til at lave lektier eller fortsætte med vores almindelige undervisning - bare med den lærer, der tilfældigvis har os i den understøttende lektion.

Faget virker derfor ligegyldigt og ikke brugbart. Vi kunne ligeså godt fortsætte med vores rigtige undervisning. Det tror jeg, at vi ville få mere ud af.

Det lader heller ikke til, at regeringen har tænkt over, at folkeskolereformen skal være i harmoni med vores - børnenes - fritidsaktiviteter

Det lader heller ikke til, at regeringen har tænkt over, at folkeskolereformen skal være i harmoni med vores – børnenes – fritidsaktiviteter. Jeg spiller selv basketball og ved fra min egen sportsgren, at flere og flere springer fra på grund af de lange skoledage og de tonsvis af lektier. Alle klasser har så lange skoledage, at klubberne bliver nødt til at lægge deres tider senere, da selv de små børn har skolegang til klokken 15:30 (det har min lillebror i 6. klasse).

Blandt de ældre elever kommer tidspunkterne til at ligge meget sent om aftenen. Min basketballtræning ligger eksempelvis fra klokken 20-21:30. Dertil kommer en transporttid på en time oveni. Mange af mine egne holdkammerater er stoppet, fordi de ikke længere kan finde tid og overskud til det. De har skole til klokken 16 og skal også nå at lave alle deres lektier.

Et andet tiltag i reformen, der kunne kompensere for ovenstående, er såkaldt ’åben skole’. Her er det meningen, at erhvervslivet og fritidsklubberne skal ind i skolen. Men klublivet i Danmark er baseret på frivillig arbejdskraft, dvs. at trænerne i klubben selv er på arbejde i vores skoletid og derfor ikke kan komme og undervise os i skoletiden.

LÆS DEBAT

Skolereformen har også bestemt, at lærerne på min skole ikke må arbejde efter klokken 17. Det vil sige, at alle vores sociale arrangementer ikke længere bliver holdt. Da vi først har fri klokken 15.30, kan vi ikke nå at lave nogle arrangementer på skolen. Så arrangementer, der førhen skulle bruges til at ryste klassen sammen og danne socialt samvær, er nu helt forsvundet.

Min egen mor er lærer, og da al skole-hjem-samarbejde foregår inden klokken 17, har hun ikke længere mulighed for at deltage. Laver vi forestillinger eller fremlæggelser, kan hun ikke komme og se det på grund af sit eget arbejde.

Klublivet i Danmark er baseret på frivillig arbejdskraft, dvs. at trænerne i klubben selv er på arbejde i vores skoletid og derfor ikke kan komme og undervise os i skoletiden

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Bevægelse i undervisningen betyder minimum 45 minutters bevægelse om dagen. Det har vi absolut ikke. Det eneste, jeg har oplevet, er en enkelt øvelse, hvor vi har bevæget os ud i gården, fordi solen har skinnet. Ellers er undervisningen fuldstændig ligeså stillestående, som den har været gennem alle de andre år af min skolegang.

Meningen med skolereformen var vel, at vi elever skulle blive fagligt dygtigere. Jeg oplever dog, at jeg laver færre opgaver end tidligere, og at der går længere tid, før læreren har tid til at give mig respons på opgaven. Faktisk får jeg slet ikke at vide, hvad jeg selv skal gøre bedre, for det har læreren ikke tid til.

Konsekvensen er, at mit skoleliv og mit fritidsliv er forringet. Jeg mener, at den nye skolereform var en ugennemtænkt handling. Jeg er glad for, at jeg kun har ét år tilbage af skolereformen, for så er jeg ude og skal ikke længere være en del af den. Men stakkels de andre børn, der skal gå i folkeskole mange år endnu.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden