0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jeg må ruske op i en alt for magelig uddannelsessektor

Anya Eskildsen blev kaldt 'konen med leen' og måtte have 10 kampklædte betjente til at beskytte sig, da hun som ny direktør for handelsskolen Niels Brock gennemførte markante besparelser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Enspænder. »Når jeg en gang imellem sidder med de andre skoleledere og hører på deres drøftelser, tænker jeg i mit stille sind, at det slet ikke er min verden, og at jeg ser helt anderledes på tingene«, siger Anya Ekskildsen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Uddannelsessektoren i Danmark er enormt tung at danse med. Den er styret af et stort bureaukratisk embedsmandsvælde, som slet ikke har føling med, hvad der sker på uddannelsesfronten ude i den store verden, og ingen sætter spørgsmålstegn ved, om de danske uddannelser virkelig er så fantastiske, som vi går og tror, for ’vi er jo Danmark’. Som direktør for Niels Brock er det blevet min mission at ruske op i denne selvtilstrækkelighed og i praksis vise, hvor dygtige vores unge mennesker kan blive, og hvor sund en forretning man faktisk kan drive, når vi går nye veje«.

Sådan lyder det fra 48-årige Anya Eskildsen, der i 16 år har været direktør for handelsskolen Niels Brock i København. Skolen udbyder i dag både gymnasie-, erhvervs- og videregående uddannelser for mere end 15.000 danske og udenlandske studerende og samarbejder med handelsskoler og universiteter i Kina, Vietnam og USA.

Under Anya Eskildsens ledelse har Niels Brock vendt en elendig økonomi til et pænt overskud, men det er især oprettelsen af eliteklasser til begavede elever, omlægning af lærernes forberedelsestid og senest forsøget på at sælge danske uddannelser til skoler og universiteter i Asien, der har gjort direktøren til en markant – og kontroversiel – skikkelse i uddannelsessektoren.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce