0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Hvis min far havde gjort som dig, havde han stadig været i live«

Dette er et brev til min ven, der forleden tog en vigtig beslutning og stoppede med at drikke alkohol - før det var for sent.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I sidste uge hørte jeg fra en ven, at vores fælles bekendt havde taget en beslutning om at stoppe med at drikke alkohol.

En dag opdagede han, at han ikke længere var i stand til at sige nej, når øl og shots kom på bordet, og det fik ham til at træffe en beslutning, der måske vil vise sig at være den vigtigste i hans liv. Disse ord er til ham:

Jeg skriver til dig, fordi du skal vide, at jeg har meget stor respekt for din beslutning om at stoppe med at drikke alkohol. Jeg ved ikke, om du selv er klar over, hvor vigtigt det valg du har truffet, egentlig er, men jeg vil gerne hjælpe dig med at forstå det.

Omkring 250.000 danskere er så afhængige af alkohol, at det ødelægger deres hverdag. For cirka 3.000 af dem har det den ultimative konsekvens: Alkoholen bliver slutningen på deres liv, når de dør af sygdomme, der er direkte relateret til den.

Alkoholisme er en udbredt folkesygdom, og den rammer både høj og lav. Den, der drikker, synes sjældent, det er slemt, men det er det. Også for de pårørende. Jeg ved det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter