Filosof: Uoplyste borgere bør ikke have stemmeret

Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)
Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)
Lyt til artiklen

Du gør samfundet en bjørnetjeneste, hvis du er uoplyst og går ud og stemmer. Det er nemlig nødvendigt at vide, hvilken politik der skal til for at løse problemerne i samfundet. Det kræver en enorm viden, som en uoplyst person ikke har. Uoplyste borgere vil ofte gerne ændre samfundet på en måde, der rent faktisk vil skade mine børn og mig, selvom de egentlig gerne vil hjælpe. De udsætter mig for en unødig risiko, og præcis ligesom jeg har grund til at hade en uagtsom, fuld bilist, som udsætter mine børn og mig for farer, har jeg god grund til at hade de fleste af mine medborgere, hver gang de deltager i politik«.

Meldingen kommer fra den amerikanske forsker Jason Brennan, der er ansat ved Georgetown University og forfatter til bogen ’Against Democracy’. Her argumenterer han blandt andet for, at vi skader samfundet, når vi lader alle borgere stemme, for langt de fleste vælgere er ikke oplyste nok til at træffe et fornuftigt politisk valg.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her