Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: STEEN PETERSEN ANNE-MARIE/Politiken-Tegning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Romaerne er den nye underklasse i Danmark

Romaerne er den etniske gruppe i Danmark med mindst anseelse. Hvorfor?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De stjæler, de er aggressive, og vi vil ikke have dem som vores naboer.

Sådan lyder fordommene om romaer, og de stortrives i øjeblikket, siger Dezideriu Gergely fra European Roma Rights Center herunder.

Han er ikke overrasket over en ny megafonmåling, der viser, at romaerne er den etniske gruppe i Danmark med mindst anseelse.

Forhenværende overrabbiner Bent Melchior og forfatter Malene Fenger-Grøndahl advarer mod danskernes fordomme.

»Romaerne led også under holocaust«

Bent Melchior, fhv. overrabiner:

»At romaer er den etniske gruppe med mindst anseelse i Danmark, er skræmmende læsning, men ikke overraskende. Sådan en undersøgelse siger i virkeligheden mere om os danskere, end den siger om romaerne. Flygtninge bliver altid bedømt og opfattet dårligt, idet de starter forfra, i det øjeblik de ankommer til et nyt land. Vi tænker ikke over de enkeltes baggrund, og hvad de har opnået i deres liv i hjemlandet, men udelukkende på, hvor de står, når vi ser dem for første gang.

Vi bedømmer dem altså i deres mest skrøbelige tilstand. Det samme er tilfældet med romaerne, som for alvor har været udstillet i den offentlige debat i Danmark. Selvfølgelig findes der kriminelle romaer, ligesom der findes kriminelle danskere og tyskere, men det er klart et mindretal af den samlede gruppe.

Hvad har diskvalificeret romaerne som gode medborgere? Hvor mange fra undersøgelsen kender en roma privat? Det er der ikke mange af dem, der gør, men de har hørt, at romaer stjæler og er farlige for deres omgivelser, og derfra har de dannet en overfladisk mening om dem. Derfor lander de i bunden af jeres undersøgelse.

Vi må ikke glemme, at romaerne havde deres egen holocaust under Anden Verdenskrig

Vi skal ikke forvente noget af politikerne på Christiansborg. De har i de seneste 10 år redet med på bølgen og næret og styrket disse fordomme yderligere med deres udtalelser og stramninger. Romaerne er især en udsat gruppe, da man let kan identificere dem. Mange af dem går i noget anderledes tøj og har store poser med sig, så de virker mere synlige i gadebilledet.

Vi må ikke glemme, at romaerne havde deres egen holocaust under Anden Verdenskrig. De var et af de mindretal, der var med helt fremme i første linje, og som led store tab under krigen med en halv million dræbte. Holdningen til romaer – nedvurderingen af mindretal – er nærmest uændret siden inkvisitionen i Spanien.

Forskellen er bare, at man i dag ikke brænder folk på bålet. Men grundholdningen til mindretal – og romaer – er ikke blevet bedre. Derfor er vi også nødt til igen og igen at tage afstand fra fordomme. Det er det, sådan en undersøgelse kan. Vi må ikke feje så væsentligt et problem ind under gulvtæppet, hvor hadet og fordommene får lov til at vokse sig stort helt uudfordret.

I kan kalde det pladderhumanisme. Jeg mener, det er vigtigt at minde om, så vi ikke gentager historiske fejl, som senere generationer vil fortryde på vores vegne«.

»Politikerne gør jo intet«

Malene Fenger-Grøndahl, journalist og forfatter til bogen 'Romaer - Europas største etniske mindretal':

»Det er trist, at så mange danskere har et negativt syn på romaer, det bekræfter den research, som jeg har lavet i forbindelse med min bog om romaer.

Vi har et grundlæggende problem i Danmark med at få romaer til at stå frem og modvirke de fordomme, som florerer om dem i samfundet. Det skyldes ofte, at romaerne er bevidste om de fordomme, som danskerne har om dem.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Romaer oplever også, at der ikke bliver gjort noget fra politikernes side for at modarbejde fordommene, der blandt andet stammer fra vores kulturarv, hvor romaer både i litteraturen og i film er blevet fremstillet på en ensidig ’sigøjner’-måde, hvor de altid er på kanten af loven.

Noget jeg ofte tænker på er, hvor accepteret det er at have en intolerant holdning til romaer

Det er altså en nedarvet forestilling om romaer, vi har dyrket i mange år, som må udfordres. Hvis jeg havde en forestilling om, at danskere kun spiser røde pølser, ville jeg også se dem for mig overalt. Da jeg landede i lufthavnen efter en rejse for noget tid siden, var der da også mange, der spiste røde pølser, så hvis jeg kun havde den opfattelse af danskere, kunne jeg hele tiden få den bekræftet og styrket.

Det er det samme med romaer. Vi har én opfattelse af dem, og den reproducerer vi igen og igen. Et andet problem er, at vi ikke ved særlig meget om romaer i Danmark. Vi ved for eksempel ikke, hvor mange der er i landet. Jeg vil gå så langt som til at sige, at alle lande i Europa har mere data om romaer, end vi har i Danmark.

Noget jeg ofte tænker på er, hvor accepteret det er at have en intolerant holdning til romaer. Bare se på sidste års Roskilde Festival, hvor pæne unge mennesker hængte skilte op med ordene ’Dear Gypsy – we bite’ og ’No fucking gypsies’. Af alle steder i verden burde Roskilde Festival være det mest rummelige sted med plads til alle, men selv der så vi fordomme om romaer leve i bedste velgående. Det viser meget godt, hvad vi er oppe imod«.

»Fordommene stortrives«

Dezideriu Gergely, menneskerettighedsadvokat og formand for Europaen Roma Rights Center, Budapest:

»Romaernes lave status i det danske samfund kommer ikke bag på mig. Det er en kedelig udvikling, som vi desværre ser over hele Europa i øjeblikket. På det punkt ligner Danmark de østeuropæiske lande, hvor romaer som etnisk gruppe ikke er særlig velanset blandt den indfødte befolkning.

Antiromabevægelser skyder op i det meste af medlemslandene i EU, og vi har set, hvordan højreorienterede partier, også i Danmark, bruger romakritikken som motor for deres fremmedfjendskhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De nyeste tal på området viser, at alle romaer mindst én gang i deres liv har oplevet diskrimination på egen krop.

Udvisninger og tilfældig vold mod romaer er også snart et hverdagssyn. Der blev for kort tid siden lavet en undersøgelse i Rumænien, der viste, at mange rumænere hverken ønskede at være venner med en roma, bo sammen med eller arbejde med én. Opfattelsen af romaer i den undersøgelse var, at de ikke respekterer loven, er aggressive, stjæler og konstant er arbejdsløse. Det er fordomme, der stortrives, og som vi ser i de fleste undersøgelser, der bliver lavet om opfattelsen af romaer. Der er overordnet tre grunde til.

For det første har romaerne historisk set altid været en udsat minoritet, idet de altid har været socialt, økonomisk og politisk ekskluderede fra fællesskabet i de lande, som de var en del af. For det andet bliver romaer ofte udsat for diskrimination i dagligdagen. De nyeste tal på området viser, at alle romaer mindst én gang i deres liv har oplevet diskrimination på egen krop.

Det er alarmerende høje tal, som EU ikke har gjort meget ved før nu, hvor der er forelagt en fælles indsats for at fremme romaernes forhold på arbejdsmarkedet, uddannelse, sundhed og boligområdet, som forpligter de 27 medlemslande til at arbejde for at mindske diskriminationen af romaer. Jeg håber, at det vil gøre en forskel, for tidligere tiltag på området har ikke forbedret romaernes levevilkår i Europa«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden