0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Morten Løkkegaard i Kroniken: Facebook må skifte spor nu

Sociale medier som Facebook er fremtidens magthavere, så vi må insistere på klare rammer og spilleregler for teknologigiganternes virke. Den kamp begynder med kritiske spørgsmål og aktivisme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Mette Dreyer/Politiken-Tegning

Facebook. Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forleden skete det igen: Facebook blokerede et foto af en statue. Statuen – et stykke italiensk renæssancekunst, der forestillede havguden Neptun i form af en muskuløs nøgen mand – var åbenbart for stærk kost for facebookbrugerne. I dette tilfælde var det en italiensk historiker, Elisa Barbari, der brugte Neptun til at illustrere sin facebookside. »Det er tosset«, udtalte hun til de internationale medier.

Og tosset er den, Facebooks besynderlige censurpolitik. Sidste år gik det som bekendt ud over Den Lille Havfrue. Før det husker mange sikkert forfatteren Peter Øvig Knudsen og hans ’Hippie’-bøger med grynede fotos af nøgne unge i 70’ernes Thy-lejr. Øvig Knudsen måtte lukke sin facebookside ned, men fandt så på at placere store røde æbler på de blokerede fotos af pigernes brystvorter. Det var sjovt og spiddende, men lige meget hjalp det.

Og sådan er det over hele kloden. Eksemplerne er talrige. Det samme er de forgæves protester. Hvorfor kan man opleve film af bestialske henrettelser, grusom dyremishandling, følge de ledeste hadgrupper med svinske jokes om voldtægt og meget mere af samme skuffe, samtidig med at fotos af statuer, et 40 år gammelt Røde Mor-logo og lignende uskyldigheder bliver bortcensureret af unge kulturelt uvidende censorer – eller endnu værre: af indviklede algoritmer, som fjerner enhver menneskelig kontakt med stoffet?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce