0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

It-kommentor: Robotbilernes overtagelse er ren utopi

Godt nok praler de store bilfabrikker med deres arbejde med selvkørende biler, men de førerløse biler kan aldrig erstatte følelsen af frihed, luksus og penisforlænger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Everett Collection The
Foto: Everett Collection The

En vintagereklame for førerløse biler som fremtidens køretøj. trykt i Saturday Evening Post i 1950'erne Fra The Everett Collection

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forfulgt af robotter med license to kill kastede James Bond sig ud ad døren og ind i den selvkørende bil, der straks aflæste hans tanker, men nægtede at ræse afsted med 200 km/timen med henvisning til lokal fartbegrænsning.

Nej, vel? Ingen kan forestille sig selveste James Bond i en selvkørende bil, selv om den måtte adskille sig fra Googles grå skildpadde og være verdens mest fancy. Men overalt ses hævdet, at fremtiden for alle andre bliver førerløse biler.

Det er især kloge storbymænd, der maler fremtidsscenarier op, hvor deres børn ikke vil gide tage et kørekort. En fremtid, hvor det bliver lige så ildeset at føre egen bil som at ryge tobak. Hvor det måske tilmed bliver forbudt at køre selv, fordi mennesker er fejlbarlige, mens førerløse biler ikkeblot sikrer et kraftigt fald i dødsulykker, forurening og køtrafik,men også milliardfortjenester i øget produktivitet, fordi der kan arbejdes under kørslen.Der forudses så også lukkede baneanlæg for håbløst afhængige bilister, lidt som med rygekabiner til Løkke og andre rygere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts