Få avisen leveret hver lørdag for kun 99 kr.

Var Obama USA's voldeligste præsident?

Under Obama har USA skruet markant op for brugen af droner. Obama har været langt mere blodtørstig end sit renommé. Foto: Kirsty Wigglesworth
Under Obama har USA skruet markant op for brugen af droner. Obama har været langt mere blodtørstig end sit renommé. Foto: Kirsty Wigglesworth
Lyt til artiklen

En sen novembernat i 2008 sad jeg i det blå lys fra fjernsynet og græd. Barack Obama var blevet valgt som USA’s første sorte præsident i en valgkamp, der lovede håb og forandring. Og jeg var fan. Jeg havde sendt penge til hans kampagne og gik længe rundt i Obama T-shirt.

Det var oven på otte mørke år, hvor Bush og hans neocons i dønningerne efter 9/11 havde startet to store krige, udarbejdet masseovervågningsprogrammer, foretaget ulovlige fangetransporter og udøvet tortur. Og med eksploderende udgifter til de væbnede styrker, skattelettelser og et løbsk, ureguleret Wall Street smadrede Bush-årene ikke bare USA’s økonomi, men hele verdensøkonomien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her