Var Obama USA's voldeligste præsident?

Under Obama har USA skruet markant op for brugen af droner. Obama har været langt mere blodtørstig end sit renommé. Foto: Kirsty Wigglesworth
Under Obama har USA skruet markant op for brugen af droner. Obama har været langt mere blodtørstig end sit renommé. Foto: Kirsty Wigglesworth
Lyt til artiklen

En sen novembernat i 2008 sad jeg i det blå lys fra fjernsynet og græd. Barack Obama var blevet valgt som USA’s første sorte præsident i en valgkamp, der lovede håb og forandring. Og jeg var fan. Jeg havde sendt penge til hans kampagne og gik længe rundt i Obama T-shirt.

Det var oven på otte mørke år, hvor Bush og hans neocons i dønningerne efter 9/11 havde startet to store krige, udarbejdet masseovervågningsprogrammer, foretaget ulovlige fangetransporter og udøvet tortur. Og med eksploderende udgifter til de væbnede styrker, skattelettelser og et løbsk, ureguleret Wall Street smadrede Bush-årene ikke bare USA’s økonomi, men hele verdensøkonomien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her