Neger. Dér står ordet på tryk. Fem bogstaver arrangeret i en vulgær orden. Et ord, der har delt landet. Et ord, der er designet til at nedgøre folk, der har den samme hud som min. Bag ordet neger var der en slavehandler, en slaveejer, en dansk politiker, en almindelig dansk borger, der brugte ordet neger til at fortælle sorte, hvor deres retmæssige plads i hierarkiet var. I dag bag ordet neger har jeg min nabo, min kollega, min underviser, mine politikere, som kalder mig neger, fordi det er deres ret, og fordi den ret kom med slavetiden.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
Bliv abonnent nuAllerede abonnent? Log ind
Mest læste
-
Det er den sjoveste danske bog, der er skrevet i dette århundrede. Jeg siger det bare
-
Trump taber stort i højesteret, og hans egne dommere førte kniven
-
Tidligere dansk udenrigsminister: »Man kunne lige så godt invitere Lavrov til at sidde med ved bordet«
-
Han formøblede sin kones formue og var til grin i København. Alligevel blev han en anerkendt digter
-
Jeg har undervist i 66 forskellige klasser. Det er ikke mobilerne, der er problemet
-
Radikalt bagland frygter ny lov: »Det er en retsstat i forfald«
1
2
3
4
5
6
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce
Indholdet fortsætter efter annoncen
Annonce