Afrodansker: Betyder ordet ’neger’ virkelig kun ’sort’?

Mary Consolata Namagambe har rødder i Uganda, kalder sig afrodansker og er gået til kamp mod brug af ordet 'neger'. Foto: Susanna Zenani
Mary Consolata Namagambe har rødder i Uganda, kalder sig afrodansker og er gået til kamp mod brug af ordet 'neger'. Foto: Susanna Zenani
Lyt til artiklen

Neger. Dér står ordet på tryk. Fem bogstaver arrangeret i en vulgær orden. Et ord, der har delt landet. Et ord, der er designet til at nedgøre folk, der har den samme hud som min. Bag ordet neger var der en slavehandler, en slaveejer, en dansk politiker, en almindelig dansk borger, der brugte ordet neger til at fortælle sorte, hvor deres retmæssige plads i hierarkiet var. I dag bag ordet neger har jeg min nabo, min kollega, min underviser, mine politikere, som kalder mig neger, fordi det er deres ret, og fordi den ret kom med slavetiden.

Nej, det er stadig ikke okay at bruge n-ordet

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her