0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sig nu undskyld for slaveriet

Løkke bør bruge 100-året til at undskylde slaveri.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når Lars Løkke Rasmussen (V) i denne weekend taler i St. Thomas og St. Croix for at markere 100-årsdagen for salget af de tre vestindiske øer vil alle lytte efter om han siger det ord, der er nemt at udtale, men vanskeligt at få sagt: Undskyld!

Lars Løkke Rasmussen står ansigt til ansigt med efterkommere af de slaver, der trækker et blodigt spor igennem danmarkshistorien.

Slavetiden er fjern fortid for os. Det er den ikke for slavernes slægtninge. For dem er fortid og nutid bundet sammen af deres forfædres smerte, skrig og død. De lever i familier, hvis slægtled blev revet over af vores forfædres handlinger i en historie, vi helst vil glemme.

Men vi kommer ikke uden om, at Danmark har været verdens syvende største slavenation. Vi kommer ikke uden om, at danske skibe sejlede 120.000 slaver fra Afrika. Vi kommer ikke uden om, at 50.000 endte i Dansk Vestindien.

Derfor var det helt på sin plads, at Lars Løkke Rasmussen i sin nytårstale undskyldte uden at bruge ordet undskyld ved at kalde vores slavefortid for både »grufuld« og »skamfuld«. Ordet undskyld bør han til gengæld tage i sin mund, når han står overfor dem, der først og sidst skal høre og mærke undskyldningen.

Men giver historiske undskyldninger mening? Hvad kan det føre med sig? Kan man undskylde fortiden? Det er stærke argumenter for og imod.

Undskyldningen bør følges af handling

Men for det første vil en undskyldning ikke danne præcedens, fordi slaveriet er en så enestående periode af historien. For det andet skal undskyldningen ikke rette sig mod konkrete menneskers konkrete handlinger. Er det muligt?

Ja, det formående den britiske dronning i 1995 med sin undskyldning overfor maorierne i New Zealand. Den spanske konge 2001 gjorde det med sin undskyldning for sit lands deltagelse i slaveriet. Og den amerikanske Kongres gjorde i 2009 med sin undskyldning for slaveri og raceadskillelse.

Og for det tredje skal en undskyldning ikke få lov til at hænge som et tomt ord i den vestindiske luft.

Undskyldningen bør følges af handling. Hvad er mere oplagt end at bruge anledningen til at få kastet lys over en mørk periode ved at bygge museer i Danmark og på Jomfruøerne, som kan holde historien levende? I respekt for de døde. I respekt for deres efterkommere. I respekt for historien.

cj