Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min debat: »Fedme bør reguleres ligesom rygning«

Sommeren over rejser debatredaktionen rundt i landet og giver ordet til en række stemmer for at høre, hvilke debatter der fylder i deres hverdag. I dag er det Michelle Rønnest på 25 år, der arbejder i Mogens’ Pølsevogn i Frederikshavn.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Som ryger synes jeg, at det er mærkeligt at være vidne til, hvor meget hele samfundet blander sig i mit helbred, når man samtidig lader mennesker, som er seriøst overvægtige være i fred. Jeg har været ryger i mange år. Og vi rygere kan jo snart ikke være nogen steder længere.

På gågaden bliver der rynket på næsen af os, vi må snart ikke ryge nogen steder, og på alle cigaretpakker råber beskrivelser af kræft, impotens og dårligt helbred ad os.

Men der står jo ikke på burgeren eller chipsposen, at den kan stoppe dit hjerte på sigt. Folk kommer hen til mig på en bar, hvis jeg ryger, og siger jeg ikke må. Men du kunne jo aldrig finde på at gå over til en tyk og sige ’tror du ikke lige, du skulle lægge den burger?’.

Hele min familie ryger, og vi er simpelthen lagt i lænker, vi kan ikke være nogen steder, uden at folk kigger surt på os

Jeg er selvfølgelig klar over, at jeg hurtigt kan komme til at lyde som et forkælet barn, når jeg siger det her. Hvorfor må de, hvis jeg ikke må? Det er klart, at fedme ikke på samme måde generer omverdenen, som rygning kan gøre.

Jeg tager ikke på af at kigge på en person, der spiser cheeseburgers. Mens rygning kan have konsekvenser for folk omkring en. Men det er bare, som om rygning er blevet den store syndebuk for folkesundheden. Det er der, al skytset sættes ind. Der bliver slået så hårdt ned.

Hele min familie ryger, og vi er simpelthen lagt i lænker, vi kan ikke være nogen steder, uden at folk kigger surt på os. Argumentationen omkring rygning handler ofte om det nationale helbred. Det kommer til at handle om, hvor mange skattekroner der kastes efter behandling.

Min mor joker tit med, at man burde stille en badevægt foran McDonald's og sige, at vejer man over X antal kilo, så må man ikke komme ind.

Der tror jeg, at samfundets udgifter på grund af overvægt kommer meget tæt på. Vi bruger rigtig mange penge på følgesygdomme og operationer forårsaget af dårlig kost. Det tror jeg, at vi som samfund har lidt berøringsangst med.

Rygning er hen over de sidste år blevet en vane, som alle må blande sig i, men overvægt og dårlige spisevaner, det er stadig tabubelagt og noget, vi som samfund snakker for lidt om.

Man kan jo bare se på USA, hvor meget det kan stikke af, når man slet ikke blander sig.

Min mor joker tit med, at man burde stille en badevægt foran McDonald’s og sige, at vejer man over x antal kilo, så må man ikke komme ind«.

Fortalt til Silja Thøgersen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

• Finn Frandsen

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

• Lars Krabbe

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden