»Som 26-årig fik jeg en kønsskifteoperation. Det var en fantastisk overgang, da jeg efter et par år kunne opleve, hvordan omverdenen så på mig som mand. Det var en stor forandring især i mit arbejdsliv. Da jeg var kvinde i selskab med mænd, blev jeg behandlet som underlegen. Nu, da jeg blev set som mand, var andre mænd parate til at se op til mig, til at tro på, at jeg havde styr på det hele. Jeg er ikke så høj, så det forbløffede mig at mærke denne her pludselige magt, som jeg ærlig talt ikke vidste, hvad jeg skulle stille op med«.
Sådan fortæller en 47-årig englænder i fotografen Laura Dodsworths nye bog, ’Manhood’ (om pikke – og rigt illustreret). Citatet herover er hentet fra dagbladet Informations omtale af bogen. Det er ikke første gang, jeg har hørt eller læst transkønnedes beretninger om social statusforandring i opad- eller nedadgående retning ved et gennemført kønsskifte i voksenalderen. Så i mit næste liv vil jeg være sociolog, interviewe kønsskiftede og skrive en afhandling om de sociale og statusmæssige konsekvenser af kønsskiftet.