Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Når de små begynder i skole, er forældre faktisk forbløffende enige om, hvad der er det vigtigste for deres børn her og nu.

Når de små begynder i skole, er forældre faktisk forbløffende enige om, hvad der er det vigtigste for deres børn her og nu.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Roses skolestart: Der er langt fra 6 år til et 12-tal

Hvad mon alle de andre forældre sidder og tænker? Tag med til skolestart.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg glæder mig heeelt vildt. Gør du ikke, far?«. Jo da, helt vildt. Rose tager sine røde sandaler på. De har et lille hjerte på hver sin vrist. Først den højre, så den venstre. »Så, nu er jeg klar til tasken«. Jeg står med den nye skoletaske, den er mørkeblå med små lyseblå og lyserøde blomster, og er »bare så flot, far«. Den har vandflaske og termorum til madpakken.

Hun smiler og hopper ned ad trapperne. Vi er på vej til første skoledag. Tænk, første skoledag!

Jeg har prøvet det to gange før, eller vel rettere tre, hvis man medregner min egen første skoledag. Og jeg dumpede børnehaveklassen, så måske kan man kalde det min femte skolestart. Men det er alligevel svært ikke at blive grebet af min lille piges boblende begejstring.

Vi kan dog ikke løbe fra det, hverken Rose eller jeg. Lige under boblerne gemmer usikkerheden sig. For hvem er de andre?

Rose kender nogle af børnene fra børnehaven og sfo’en, men måske ikke dem alle? Jeg kender ingen. Og hvad mon det er for nogen forældre, de andre? Jeg slår det hen, de er sikkert ikke så synderligt anderledes end jeg selv.

Vi springer videre på begejstringen, ned mod skolen, i gadedrengeløb.

»Hvor er vi glade for at se jer alle sammen«, siger skolelederen i en mikrofon. Vi sidder to klasser af spændte børn og voksne bænket i gymnastiksalen. Vi klapper af 4. klasserne, der synger for os. Og kigger lidt rundt på de andre.

Mens jeg kigger, tænker jeg på den undersøgelse, som Undervisningsministeriet har offentliggjort dagen før.

Vi kan dog ikke løbe fra det, hverken Rose eller jeg. Lige under boblerne gemmer usikkerheden sig. For hvem er de andre?

Den viser, at 12 procent af de forældre, der sidder her i dag – hvis de følger landsgennemsnittet – forgæves har forsøgt at få deres barn ind på en anden skole før sommerferien.

Tough luck, tænker jeg. Men man får ikke alt, hvad man ønsker sig, heller ikke i skolelivet, så vi må bare få det bedste ud af det. Og mon ikke det går?

Alle smiler jo, og skal man tro undersøgelsen, er vi forældre også nogenlunde enige om, hvad der er det vigtigste for vores børn.

De to ting, som de fleste forældre lægger mest vægt på, når de vælger skole til deres drenge og piger, er – i prioriteret rækkefølge – at eleverne trives godt på skolen, og at skolen har dygtige lærere.

Dem, der tror, at skolens karaktergennemsnit betyder noget, og at vi forældre sidder og trawler ranglister igennem, før vi vælger skole til vores barn, kan godt tro om igen. Det betyder nærmest intet i forhold til social og faglig trivsel. Ifølge ministeriets rapport. Det ser heller ikke ud til at betyde meget for de forældre, der kigger hinanden an i gymnastiksalen i dag.

Der er langt fra 6 år til et 12-tal. Vi vil bare gerne have, at vores børn er glade og nysgerrige, og at de bliver ved med at være glade og nysgerrige. At de får nogle gode venner og nogle gode lærere.

For os betyder mennesker mere end tal, både små og store mennesker.

De voksne, »de er i hvert fald bare søde, far«.

Første skoledag er slut. Så hvad synes du, der har været det bedste i dag, Rose?

»Det ved jeg ikke ... «, siger hun.

Åh nej, tænker jeg. Jeg ved godt, det kun er første dag, men bliver hun mon en af dem? En af dem, der aldrig fortæller noget om skolen derhjemme?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden