Professor: Parallelsamfund er ikke særlig udbredt i Danmark

»Min vurdering er, at parallelsamfund kan opstå omkring diasporaer, men at det ikke er særligt udbredt i Danmark«, skriver analysens forfatter. Daniel Hjort
»Min vurdering er, at parallelsamfund kan opstå omkring diasporaer, men at det ikke er særligt udbredt i Danmark«, skriver analysens forfatter. Daniel Hjort
Lyt til artiklen

Mine kolleger har travlt med at problematisere regeringens brug af betegnelsen ’parallelsamfund’. Med rette. For gruppen af indvandrere med koncentrerede sociale problemer og afvigeradfærd udgør helt åbenlyst ikke et ’samfund’.

En nylig ministeriel rapport sammentæller 28.000 familier med vidt forskellig oprindelse, der dårligt kan kommunikere med hinanden. De har ikke fælles sprog (ud over måske dansk), aktiviteter eller medier. Det eneste, de har tilfælles, er, at de har måttet bosætte sig i nogle billige boligområder og klarer sig dårligt på arbejdsmarkedet. Det kan man ikke kalde et samfund.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her