0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tidligere flygtning: Det er, som om det Danmark, jeg mødte for 15 år siden, var friere, rigere og mere tolerant

I Afghanistan skulle jeg gemmes væk under et kæmpe tørklæde. Da jeg kom til Danmark, var der ikke længere regler for min påklædning. Indtil nu.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Som lille pige på 6 år havde jeg i Afghanistan ikke frihed til at løbe ud af huset og sjippe eller at flyve med drager sammen med andre børn. Hvis min mor og jeg en sjælden gang travede til den nærmeste grønthandler, skulle jeg først gemmes under et kæmpe tørklæde, mens min mor skulle dækkes sig til med en burka.

Hunkøn som os blev frarøvet alle former for frihedsrettigheder med argumentet om, at det var for at beskytte vores ære og værdighed. Nægtede en kvinde at tildække sig uden for hjemmets fire vægge, eller hvis hendes stemme blev hørt i offentligheden, var straffen barbarisk. Blandt vores naboer florerede den ene historie efter den anden om kvinder, der blev hængt eller halshugget.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce