»Dybt, dybt frustreret klimaforsker« vil i Folketinget: Jeg kan ikke blive i rollen som videnskabelig ekspert, hvis jeg vil ændre verden

»Problemet er, 

at vi har en 

dominerende 

politisk forståelse, hvor man ikke 

baserer politik på faglighed, og hvor man underminerer viden som noget vigtigt«, siger Theresa Scavenius, der nu vil forsøge at ændre systemet indefra. Anders Rye Skjoldjensen
»Problemet er, at vi har en dominerende politisk forståelse, hvor man ikke baserer politik på faglighed, og hvor man underminerer viden som noget vigtigt«, siger Theresa Scavenius, der nu vil forsøge at ændre systemet indefra. Anders Rye Skjoldjensen
Lyt til artiklen

De fleste skelner klart mellem videnskab og politik: Videnskabsfolk undersøger, hvordan verden er, og leverer politisk neutrale data. Politikerne derimod beskæftiger sig med, hvordan verden bør være, og vælger selv, hvilke data de vil lytte til. Dette skel overskrider demokrati- og klimaforsker Theresa Scavenius, når hun nu stiller op til Folketinget for Alternativet: Hun vil være politiker solidt forankret i den nyeste klimaforskning.

Egentlig ville hun ønske, at det ikke var nødvendigt, men »der er en vigtig kamp at tage her og nu, og jeg kan ikke se andre, der tager den«, siger hun.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her