0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bogaktuel uddannelsesforsker: Der er alt for meget »pissedårlig undervisning« i folkeskolen

Landets folkeskoleelever må finde sig i lærere, der leverer alt for ringe undervisning, mener uddannelsesforsker Alexander von Oettingen. Han undersøger i en ny bog, hvad der karakteriserer dårlig undervisning – og hvad der kan gøre undervisningen bedre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Foto: Miriam Dalsgaard

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hver eneste dag i den danske folkeskole møder eleverne god, spændende og vellykket undervisning, leveret af veluddannede og engagerede lærere. Men eleverne må tage det sure med det søde. For de møder lige så meget elendig og uengageret undervisning – eller, som uddannelsesforsker Alexander von Oettingen udtrykker det i titlen på sin nye bog, »pissedårlig undervisning«.

Han er prorektor ved professionshøjskolen UC Syd og dermed en af dem, der har ansvaret for landets læreruddannelse. Han har nu skrevet en bog om, hvorfor det går så galt med den daglige undervisning ude i klasselokalerne.

»Dårlig undervisning er enormt tabubelagt. Vi taler ikke om det, der går galt, og om dem, der er skyld i, at undervisningen ikke virker eller lykkes. Vi taler helst kun om undervisning i positive termer og alt det gode, vi gerne vil gøre. Den dårlige undervisning taler vi ikke gerne om, selv om vi praktiserer den i stor stil. Men det er også svært, for den undervisning, som ikke fungerer for nogle lærere, kan jo godt virke for andre. Gammeldags ’røv til bænk’-undervisning er der faktisk nogle lærere, som er rigtig gode til at gennemføre, mens det for andre – og ikke mindst for deres elever – er en ørkenvandring. Så det er ikke altid let at definere, hvad der er godt og skidt, når man taler om forskellige undervisningsmetoder«.

Men lærerne på lærerværelset ved jo godt, hvem der leverer den dårlige undervisning, så hvorfor må man ikke tale om det?

»Det er netop det, at lærerne godt ved det, der definerer det som et tabu. Men de taler ikke om det, fordi det er skyldbelagt. Husk på, at det at være lærer også handler om at skulle investere sig selv som person. Dårlig undervisning er tilmed noget, som vi ikke må have i skolen, og som vi har en uddannelse, der skal sikre, at vi ikke får«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce