Hvis de, der kører rundt i SUV-biler, tilsammen udgjorde en nation, ville den nation være den syvendestørste CO2-udleder i verden

Jes Stein Pedersen: Nu kender jeg klodens farligste køretøj

Jeep Renegade anno 2014: Foto: A.J. Mueller
Jeep Renegade anno 2014: Foto: A.J. Mueller
Lyt til artiklen

Da jeg var dreng, dystede vi mod hinanden med bilkort, hvor det gjaldt om at have biler med flest cylindre, hestekræfter og størst hastighed. Hvis man havde en Maserati Ghibli 4900, som kunne køre 270 km/t., og ens modstander havde en Porsche 911 S, som kun kunne køre 230 km/t., ja, så vandt man stikket. Sportsvogne var seje.

Jeg ved ikke, om der findes den slags bilkort længere. F.eks. med SUV’er, de her overdimensionerede kæmpebiler (Sports Utility Vehicles), hvoraf nogle er firhjulstrækkere. Nissan Qashqai, Land Rover Range Rover, Hyundai Tucson eller Jeep Renegade f.eks. På dem burde der stå, hvor meget kuldioxid, de udleder. Og spillets logik burde så vendes om: Den, der udleder mest CO2, taber spillet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her