»Jeg er, som jeg er«, siger den afgående formand for EU-Kommissionen, Jean-Claude Juncker, om sin fysiske kontakt med stats- og regeringsledere. I dette interview taler han også om sit særlige forhold til Trump, fortrydelsen over ikke at have kæmpet hårdere imod Brexit og om udsigterne for hans afløser, Ursula von der Leyen.
Jean-Claude Juncker:»Jeg har kysset Putin, og jeg har fået et kys af Putin. Det har Europa i hvert fald ikke taget skade af«
»Jeg er, som jeg er«, siger den afgående formand for EU-Kommissionen, Jean-Claude Juncker, om sin fysiske kontakt med stats- og regeringsledere. I dette interview taler han også om sit særlige forhold til Trump, fortrydelsen over ikke at have kæmpet hårdere imod Brexit og om udsigterne for hans afløser, Ursula von der Leyen.
Jean-Claude Juncker:»Jeg har kysset Putin, og jeg har fået et kys af Putin. Det har Europa i hvert fald ikke taget skade af«
Arkivtegning: Anne-marie Steen Petersen
Lyt til artiklen
Henter...
Jean-Claude Juncker, da du for nylig holdt afskedstale i EU-Parlamentet, afsluttede du den med ordene »Vive l’Europe!«. Der kan ikke herske tvivl om, at du er begejstret for Europa. Men samtidig vokser modstanden mod EU i nogle af medlemsstaterne – i Polen og Ungarn for eksempel for ikke at nævne Storbritannien. Hvorfor har du ikke formået at udbrede din begejstring til disse lande?
»Spørgsmålet er i virkeligheden: Hvorfor havde de andre ikke held til at dele min begejstring? Jeg er ikke ked af det, for jeg kan se, at opbakningen til EU vokser, hvilket vi så til europaparlamentsvalget. Brexit har også fået folk til at blive mere EU-venlige. Mange borgere er af den opfattelse, at hvis flere lande skulle finde på at forlade unionen, og Europa blev mere fragmenteret, ville det varsle ilde for fremtiden«.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.