Hvis du havde 90 mandater, hvad ville du så gøre?
»Jeg er opvokset på Christianshavn, hvor jeg har set, hvad konsekvenserne af forbuddet mod stoffer gør. Jeg mistede faktisk min bedste ven til en overdosis sidste år, og det har gjort mig endnu mere følelsesmæssigt involveret i sagen for at legalisere stoffer, end jeg allerede var. Han døde ved et uheld, fordi han ikke kunne vide, hvad der egentlig var i stoffet. Det er den ene grund til, at det ikke giver mening, at de er forbudte. Hvis det var legaliseret, kunne man regulere markedet, så vi kunne stole på produkterne, og så er jeg overbevist om, at vi ville se langt færre overdoser«.
»Men forbuddet har også en social slagside. F.eks. fik flere af mine gamle klassekammerater arbejde på Pusherstreet. Man starter som runner, og det vil sige, at det er dig, der skal løbe med varelageret, når politiet kommer, og man kan nemt komme til at hæfte for tabet. Så de får hurtigt gæld, som de så skal arbejde af. Så mange bliver hurtigt fanget i en kriminel løbebane, som man desperat forsøger at komme ud af. Ofte uden held«.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar