»Mordet på læreren Samuel Paty var dobbelt terror: Et angreb på ytringsfriheden og et brutalt angreb på skolen som institution, hvor vi træner borgere til fredelig brug af friheden«. Sådan lød det fra rektor Stefan Hermann i hans tale ved mindehøjtidelighed på Christiansborg Slotsplads, som vi her bringer i fuld længde.

Rektor: Samuel Paty blev myrdet, fordi han så borgeren i hver enkelt elev

»Derfor var​ mordet på Samuel Paty en dobbelt terror: Det var et usselt og bestialsk mord på borgeren og læreren og dermed et angreb på både ytringsfrihedens og demokratiets ydre forudsætninger, der består i, at vi kan bruge friheden inden for lovens rammer uden at møde vold«, skriver rektor ved Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann. Foto: Thomas Coex/Ritzau Scanpix
»Derfor var​ mordet på Samuel Paty en dobbelt terror: Det var et usselt og bestialsk mord på borgeren og læreren og dermed et angreb på både ytringsfrihedens og demokratiets ydre forudsætninger, der består i, at vi kan bruge friheden inden for lovens rammer uden at møde vold«, skriver rektor ved Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann. Foto: Thomas Coex/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Tak for ordet. Jeg står her i dag, fordi jeg er en borger, der kan nyde mine frihedsrettigheder og deltage i en demokratisk aktion. Jeg står her også, fordi jeg er rektor for en institution med mere end 20.000 studerende, hvoraf ikke mindst de mange lærer- og pædagogstuderende vil få afgørende betydning for børns og unges demokratiske og retsstatslige dannelse.

Endelig står jeg her, fordi en af mine undervisere har modtaget trusler, fordi hun insisterer på selv at beslutte, hvilket materiale hun vil bruge i sin undervisning – bl.a. Muhammed-tegningerne. Hun og alle Københavns Professionshøjskoles medarbejdere skal vide, at de har ledelsens urokkelige støtte til at lade sig lede af oplysning og pædagogik og aldrig af frygt eller behagesyge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her