0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Journaliststuderende: Racismesagen fra Oure vækker genklang hos min lillesøster

En ung dreng er blevet tvunget til at forlade Oure Efterskole, efter uopdragne unger har mobbet ham med hans hudfarve. En enestående sag, hvis man er hvid dansker, men ikke når man er ikke-hvid dansker og ved, at det bare er et spørgsmål om, hvordan man er blevet mødt af racismen. Det vidner min lillesøsters historie om.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/POLITIKEN
Foto: Mette Dreyer/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Coronakineser«, er min 14-årige lillesøster åbenbart blevet kaldt flere gange i skolen, fortalte hun mig for nylig.

På den vis har hun noget til fælles med den stakkels dreng, der har måtte udstå racistisk opførsel fra sine klassekammerater, der gennem et halvt år har kaldt ham »sorte svin«, »slave« og »neger«.

Fælles for min søster og den stakkels dreng er, at lærerne ikke har reageret, som de burde.

Når min søster bliver kaldt racistiske ting, så er lærerne til stede, fortæller hun, men de gør ingenting. Ingen gør faktisk noget. Så står hun der helt alene. Og kommentarerne fortsætter. Og ’coronakineser’ er blot den nyeste variant. Normalt står den på ’skævøje’ eller bare den simple ’kineser’, mens der ’jokes’ med, at hun ikke er dansker – og ikke ville kunne bestå den såkaldte danskerprøve. En paradoksal udmelding, idet min søster har de bedste karakterer på sin årgang.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter