USA’s præsident, Donald Trump, er blevet udelukket fra Twitter og andre sociale medier efter det, der er blevet betegnet som tilskyndelser til vold under demonstranters angreb på den amerikanske Kongres i sidste uge. Vi spørger fire mediedebattører, om det var på sin plads.

Nyhedschef vil have Trump tilbage på Twitter: »Grunden til, at der nu kan indledes en rigsretssag mod ham, er jo, at han har afsløret sit sande jeg på Twitter«

Foto: Philip Ytournel/Politiken-Tegning
Foto: Philip Ytournel/Politiken-Tegning
Lyt til artiklen

Nej

Simon Andersen (nyhedschef, Berlingske)

»Nej, jeg mener, at det var en forkert beslutning. Selvfølgelig kan en privat virksomhed som Twitter i udgangspunktet gøre, som de vil, men man må også bare sige, at Twitter og Facebook har noget, der ligner et informationsmonopol i den vestlige verden. Det forpligter dem altså til i særlig høj grad at beskytte ytringsfriheden meget, meget langt. Twitter skal lade folk vise sig som det, de er. Og jeg tror, det er meget uklogt af dem at lade være. Trumps brug af Twitter er på den ene side polariserende, men samtidig har den gjort det tydeligt for hele verden, hvad mandens sande karakter er. Trumps egne tweets har afsløret ham mere, end The New York Times og The Washington Post har gjort«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her