0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pernille Rosenkrantz-Theil: Jeg har ikke et svar, men her er dilemmaerne, som vi ser dem

Der har de seneste uger været et massivt opråb fra elever, forældre og lærere om eksaminer og afgangsprøver på landets skoler og gymnasier. Her er undervisningsministerens svar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Christian Lykking/Christian Lykking
Arkivfoto: Christian Lykking/Christian Lykking
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Eksaminer og afgangsprøver fylder rigtig meget hos elever, forældre og lærere lige nu. Forståeligt. Der er vel ikke nogen generation siden Anden Verdenskrig, der har haft så bumlet en skolegang forud for deres afsluttende eksaminer og afgangsprøver.

Jeg har løbende vendt spørgsmålet om eksaminer og afgangsprøver med lærernes og elevernes organisationer. Det vil jeg fortsætte med. Folketingets partier har først lige indledt drøftelser om spørgsmålet, så dette indlæg er ikke for at konkludere, men alene for at ridse dilemmaerne op. Der er nemlig ikke nogen lette løsninger.

Første udfordring: På den ene side er der en stor gruppe elever, som føler sig enormt presset af at skulle til eksamen eller afgangsprøve, når de ikke har haft almindelig undervisning. For nogle elever sætter det sig som decideret mistrivsel. Deres tryghed og trivsel er altså i spil, hvis eksamen ikke snart aflyses eller justeres. På den anden side er der en stor gruppe elever, der motiveres til at engagere sig i undervisningen, netop fordi de skal til eksamen. De logger på til online undervisningen, gør noget ekstra ud af opgaverne, deltager mere aktivt, netop fordi de ved, at de skal til eksamen. Deres engagement og trivsel er altså også i spil, hvis eksaminerne aflyses.

Anden udfordring: Elevernes forventninger til den faglige bedømmelse. Hvis blot man aflyser eksamen, så bedømmes eleverne på en anden måde, end de oprindeligt troede, de ville blive bedømt, da de lod sig optage på uddannelsen. Herunder selvfølgelig særligt hf og hf-enkeltfag, hvor der slet ikke er årskarakterer under normale omstændigheder, og hvor bedømmelsen alene er eksamensbåret.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter