0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Isabella Arendt: Hæslige jordemoderforhold truer sundheden

Engang var fødsler farlige for både kvinder og børn. Der skal vi aldrig tilbage til.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min veninde læser til jordemoder. Et vigtigt job, som er afgørende for, at vi alle får en god start på livet. Forholdene er dog under al kritik. For de ansatte, for de fødende kvinder og for børnene. I hovedstaden er der så travlt på fødestuerne, at det risikerer at blive til fare for kvinder og børn. Nybagte mødre overlades til sig selv kort efter fødslen. Jordemoderen må skynde sig ud af stuen. Selv om hun ved, at hun svigter mor og barn, bliver hun nødt til at gå. Der er en anden kvinde, som skal føde. Jeg forstår godt, at jordemødre græder af afmagt og frustration på vores fødegange.

Jeg forstår til gengæld ikke, at regionerne ikke griber ind. En tryg start på livet er altafgørende. Alligevel er der så meget pres på fødegangene i Region Hovedstaden, at fødsler reelt er til fare for kvinders og børns liv. En patient får antibiotika, men kan ikke tåle det. Det stod i journalen, der var bare ikke tid til at kigge i journalen. Og først da hjerterytmen faldt, var der akut tid til kejsersnit.

Historierne er mange. Alt for mange. Jeg får dem fra kvinder, som er desperate og bange for at føde. Bange for, om travlheden på fødegangen kan koste deres barn livet. Det er ganske enkelt ikke godt nok. Jeg er ikke jordemoder, og jeg er ikke mor. Så hvorfor skriver jeg dette? Fordi jeg som kvinde og menneske bliver nødt til at gøre, hvad jeg kan, for at råbe op. På vegne af kvinder og børn i Danmark. Engang var fødsler farlige for kvinder og børn. Det var noget, man kunne dø af eller blive syg af. Der skal vi aldrig tilbage til.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter