Coronakrisen har slået fast med syvtommersøm, hvor meget det halter med ligestillingens evige smertensbarn: hjemmefronten.

Skribent og projektleder i Dansk Kvindesamfund: Under nedlukningen er mor hjemmets projektleder

Kollage Caroline Niegaard. Originaltegning/foto: Mette Dreyer / Lars Krabbe / Joachim Adrian / Unsplash
Kollage Caroline Niegaard. Originaltegning/foto: Mette Dreyer / Lars Krabbe / Joachim Adrian / Unsplash
Lyt til artiklen

I maj sidste år i coronaens semitidlige fase offentliggjorde The New York Times en undersøgelse af fordelingen af husarbejdet under lockdown med den iøjnefaldende rubrik ’Nearly Half of Men Say They Do Most of the Home Schooling. 3 Percent of Women Agree’.

Jeg blev opmærksom på artiklen, da jeg en eftermiddag dykkede ned i internettet for at finde ud af, om der var hold i den ret klare fornemmelse, jeg havde, af, at coronakrisen har en massiv kønnet slagside – også når det gælder ligestilling på hjemmefronten.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Fylder engelske ord for meget i dansk?

Christian synes, at »det ville være über fedt, hvis TV2 lod ’news’ hedde ’Nyheder’«. Jörg skriver, at sprog »ikke kan styres«, mens Jens Oluf mener, at mange mennesker og især de unge »dybest set er ligeglade«. Hvad mener du?

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her