0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF: Nej tak til DF's missionerende undervisning

Dansk Folkeparti har grundlæggende misforstået formålet med religionsundervisning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Roald Als/POLITIKEN
Arkivtegning: Roald Als/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For få dage siden kom Dansk Folkeparti (DF) med et nyt kulturudspil.

’Forsvar dansk kultur – et modsvar til identitetspolitikken’, hedder udspillet. Det er et forsvar mod identitetspolitik i bred forstand. Men udspillet rummer også en række specifikke forslag til, hvad der skal spises (frikadeller), synges (den der med Shu-bi-dua), forskes i (ikke noget med kønsstudier) og undervises i (en hel del kristendom).

Til dette forsvar forsøger DF at mobilisere en række aktører, herunder lærere i faget religion ved danske gymnasier og hf. DF foreslår, at religionsfaget omdøbes til kristendomskundskab og bliver et obligatorisk fag på A-niveau med absolut hovedvægt på kristendommen, bl.a. fordi »de unge ikke får den nødvendige viden om kristendommen«. Hertil kan man stille spørgsmålet: Hvad er da den nødvendige viden?

Kristendommen i dens forskellige afskygninger er allerede en vigtig del af vores genstandsfelt i faget religion, og vi underviser forholdsvis mere i kristendom end i andre religioner og emner. Kristendommen nyder derfor allerede en vis særstatus. Men vi underviser og forholder os ikke anderledes til kristendommen end til andre religioner. En yderligere vægtning af kristendom samt en ændring af fagets navn til kristendomskundskab vil svare til, at man i samfundsfagets undervisning om politiske partier favoriserede et bestemt parti. I et åbent demokratisk samfund mener vi, at nødvendig viden er andet og mere end et ensidigt fokus på en religion.

I formålsparagraffen for de gymnasiale ungdomsuddannelser lægges der vægt på et dannelsesperspektiv, hvor fokus på åndsfrihed, ligeværd og demokrati hos eleverne står helt centralt. Det samme gør arbejdet med at styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende menneskerettigheder.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter