Jeg har som 35-årig nået lønloftet som sygeplejerske. Vi stiger nemlig som sygeplejersker kun to gange, og efter 10 år på landets hospitaler har jeg fået begge løft. Nu har jeg udsigt til den samme løn i 40 år.

Jeg er 35 år, har 10 års erfaring og står nu til at tjene det samme de næste 40 år

Arkivtegning Philip Ytournel
Arkivtegning Philip Ytournel
Lyt til artiklen

Forleden dag havde jeg kage med til alle mine kolleger. Det i sig selv er ikke noget særsyn på en hospitalsafdeling, og det er en stående joke, at vi sygeplejersker, om nogen ved noget om ernæring og bare knuselsker et stort stykke med tomme kalorier.

Denne gang det dog ikke hvilken som helst kage. Det var en kagekone formet som en sygeplejerske, og en stor kage formet som en gravsten. Nu sidder du måske og tænker, hvorfor dog en gravsten? Det skal jeg fortælle dig: Gravstenen symboliserer min dødsløn, som jeg opnåede 1. april i år. Og nej, det følgende er ikke aprilsnar.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her