»I de senere år er det blevet meget klart for mig, at det ledelses- og virksomhedsparadigme, jeg selv blev undervist i, da jeg studerede, og som jeg har taget udgangspunkt i og udbredt i min egen forskning og undervisning, på mange måder er i frit fald. Jeg tænker på den rå og kyniske kapitalisme, den frie konkurrences og den private ejendomsrets uindskrænkede muligheder. Det har alt sammen vist sin utilstrækkelighed. Markedskræfterne kan ikke løse de udfordringer, verden står over for nu, som f.eks. Margaret Thatcher og Ronald Reagan troede, og med dem mange store økonomer og ledelsesforskere. Det paradigme er kassabelt. Vil man sætte det på spidsen, kan man sige, at verden er ved at gå ad helvede til, fordi vi er alt for dårlige til at lede og i mere end 100 år har ledet på utilstrækkelige måder«.
Sådan siger Steen Hildebrandt, der i årtier har været en af Danmarks førende ledelsesforskere. En overgang nærmest med gurustatus. Efter at han i 2014 blev pensioneret fra sit professorat i organisations- og ledelsesteori ved Handelshøjskolen i Aarhus (i dag Aarhus Universitet), har han kastet sig over den opgave at udbrede kendskabet til FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling. Og det arbejde har måske lidt overraskende bidraget til at ændre hans syn på ledelse.