Efter Merkels exit og et sviende valgnederlag ligger de tyske konservative sønderrevne tilbage på slagmarken. Hvad stiller den nyvalgte formand op?

Min kæreste sms'ede mig en bræk-emoji, da han blev valgt

Mange finder ham arrogant, forfængelig og selvglad, men Friedrich Merz, arvtager efter Armin Laschet og Angela Merkel på CDU-formandsposten, mener selv, at han er selvskrevet til jobbet som kansler, og så er han en superliberal, hård negl. Arkivfoto  Tobias Schwarz
Mange finder ham arrogant, forfængelig og selvglad, men Friedrich Merz, arvtager efter Armin Laschet og Angela Merkel på CDU-formandsposten, mener selv, at han er selvskrevet til jobbet som kansler, og så er han en superliberal, hård negl. Arkivfoto Tobias Schwarz
Lyt til artiklen

For en uge siden fik jeg en sms med en emoji, der brækker sig i stride strømme. Teksten bestod blot af et enkelt ord: »Merz«. Det var min kæreste, der havde sendt beskeden. Hun går ikke så meget op i politik, men har alligevel stærke holdninger til dem, der styrer Tyskland.

For eksempel synes hun instinktivt godt om Angela Merkel og har trods sit ikke specielt konservative sindelag sågar stemt på hende en enkelt gang.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her