I sidste uge ’fejrede’ Storbritannien to års Brexit-fødselsdag.

Korrespondent til brexiteer: Hvis du er glad, hvorfor græder du så?

Foto: Henry Nicholls/Ritzau Scanpix
Foto: Henry Nicholls/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Det er en helt særlig mandag morgen, så jeg skynder mig at finde min flotte Brexit-badge frem fra toiletskabet, hvor det har ligget så fint og ventet. Jeg må huske at fortælle min usentimentale kæreste, hvor godt det er, at jeg sådan gemmer vigtige ting. Jeg fik badgen på selve Brexit-dagen 31. januar 2020, da jeg var på Parliament Square for at skrive reportage om den store frihedsdag.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så husker jeg tilbage på festen med blandede følelser, for en del af fejringen var ret aggressiv. Jeg husker, hvordan et EU-flag blev overhældt med øl og trampet ned i mudderet af en lille pige på 10 år i en kjole syet af det engelske flag. Nuvel, dengang var jeg blot besøgende fra Bruxelles, hvor jeg arbejdede som EU-korrespondent, nu bor jeg her, det er mit land på godt og ondt, så jeg vil ud og ønske mine medborgere tillykke med toårsdagen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her