Det er ganske vist en del år siden, men jeg husker tydeligt den dybt hierarkiske kostskolekultur på Herlufsholm, hvor de ældste elever blev behandlet som halvguder.

Tidligere Herlufsholm-elev: Jeg kan desværre genkende det meste af det, TV 2-dokumentaren viste

Arkivfoto Tage Christensen
Arkivfoto Tage Christensen
Lyt til artiklen

Jeg var elev på Herlufsholm fra 1963 til 1969 og genkender desværre det meste af det, udsendelsen på TV 2 viste. Dog ikke forekomsten af seksuel vold.

Da min klasse kom i 3. g i 1968 og dermed blev de bestemmende halvguder, var vi dog under indtryk af det antiautoritære ungdoms- og studenteroprør. Og vi afskaffede bevidst flere af de gamle, undertrykkende ordninger, som jo ellers ville have befæstet vores egen magt. Det var navnlig den såkaldte klorden, dvs. klasseordenen, som var indbegrebet af den hierarkiske opdragelse. Det er jeg stolt af den dag i dag. Vi var også under indtryk af, at vores klasse var den første i skolens historie, der optog piger. Både pigernes og de øvrige dagelevers tilstedeværelse virkede modificerende på den logeagtige eksklusivitet, der dengang prægede og vist stadig præger skolen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her