Ældre skal hverken tvinges til at forlade sig på deres pårørende eller til at betale selv, hvis de får brug for hjælp og omsorg, mener den tidligere folketingspolitiker for Venstre Birthe Rønn Hornbech. »Det er det offentliges ansvar at sikre ældreomsorgen. Punktum«, siger hun.

Birthe Rønn Hornbech: Jeg skal meget have mig frabedt, at staten på nogen måde forsøger at inddrage mine pårørende i plejen af mig

Foto: Mads Nissen
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Er det grundlæggende rimeligt at pålægge pårørende ansvar for omsorgen for familiens ældre?

I de senere år er det spørgsmål dukket op igen og igen i den politiske debat om fremtidens ældrepleje. Flere borgmestre, der har kæmpet med at få enderne til at mødes i en trængt ældresektor, har udtalt, at pårørende skal spille en større rolle i ældreplejen. De ønsker, at pårørende i fremtiden vil stå for flere af de opgaver, som i dag varetages af kommunerne. Ekspertgrupper nedsat af den seneste S-regering har også drøftet spørgsmålet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her