Der er en god forklaring på, at stadig færre unge vil være skolelærer, mener Anja Rosa Qvist: Lærergerningen har alt for lidt at gøre med at undervise. Hun måtte selv kaste håndklædet i ringen, udkørt af arbejdsopgaver, hun ikke var uddannet til.
Tidligere folkeskolelærer:»Jeg blev lærer, fordi jeg elsker at undervise, men alt det udenom endte med at bryde mig ned«
Der er en god forklaring på, at stadig færre unge vil være skolelærer, mener Anja Rosa Qvist: Lærergerningen har alt for lidt at gøre med at undervise. Hun måtte selv kaste håndklædet i ringen, udkørt af arbejdsopgaver, hun ikke var uddannet til.
Tidligere folkeskolelærer:»Jeg blev lærer, fordi jeg elsker at undervise, men alt det udenom endte med at bryde mig ned«
Foto: Cathrine Ertmann/Cathrine Ertmann
Lyt til artiklen
Henter...
Da folkeskolelæreren Anja Rosa Qvist i efteråret 2022 gik ned med stress, kom det bag på hende: Hun vidste, hun løb stærkt, men så stærkt løb hun da heller ikke?
Siden har hun forstået, at det var en grundlæggende følelse af aldrig at kunne løse sine arbejdsopgaver på en tilfredsstillende måde, der efterhånden havde slidt hende op. En følelse, der først og fremmest skyldtes »foruroligende lidt tid« til at varetage den opgave, hun egentlig var uddannet og ansat til: at undervise.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.