Debatindlæg afSebastian Tornehave

Psykologistuderende

Vi studerende står i dag over for en slags omvendt studenteroprør. Vi er i gang med en langsom overdragelse af evner og uddannelse til ChatGPT.

Psykologistuderende: Vi studerende står i dag over for en slags omvendt studenteroprør

Lyt til artiklen

Sommer betyder for mange studerende eksaminer, bøger, pdf-filer og lange nætter, men for nylig har en helt særlig ’medstuderende’ gjort sin entré på danske uddannelser. ChatGPT er et navn, der ikke er til at undgå, om man er ung, gammel eller midtimellem. Især studerende har fået øjnene op for denne imponerende maskine og dens næsten magiske evner. Førstehåndsindtryk kan dog bedrage, og det er i den grad tilfældet ved ChatGPT.

Ved denne sommers sidste eksamensmaraton sad jeg på en proppet studiecafé i Odense og forberedte mig på en eksamen. I et hvilende øjeblik lod jeg blikket flyde ud over mine medstuderendes computerskærme. Da lagde jeg mærke til, at hvor der til sidste eksamensperiode var skriveprogrammer og lange tekster, nu kun var én helt særlig hjemmeside åben. I et par minutter observerede jeg, hvordan den famøse ChatGPT genererede lange velorganiserede tekststykker, hvorefter mine medstuderende (altså dem af kød og blod) tilpassede deres opgaver, noter og lignende efter det svar, de fik fra deres nye »studiekammerat«. Det var mildest talt deprimerende at være vidne til.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her