Debatindlæg afMax Elkjær Nersting

Gymnasieelev

De færreste af mine kammerater gider at læse en bog. Forældrene må på banen og tage mere ansvar for, at deres børn bliver glade læsere.

Gymnasieelev: Vi står midt i en læsekrise

Lyt til artiklen

Lige siden jeg først lærte at læse, har bøgerne været et paradis, som jeg kunne trække mig tilbage til og fordybe mig i spændende fiktive verdener. Det var på et tidspunkt nærmest en afhængighed, og jeg medbragte som folkeskoleelev mit læsestof overalt. Læsning har haft en enormt positiv indvirkning på mit liv.

Blandt mine jævnaldrende fylder læsning imidlertid meget lidt. Danmark befinder sig i en regederlig læsekrise, hvor størstedelen af ungdommen ikke læser og tillige ikke kan lide at læse. Evnen og lysten til at læse er en uhyre vigtig fritidsinteresse, der er gået tabt i de seneste års digitalisering, hvor sociale medier som især TikTok og Instagram har vundet frem. De færreste gymnasieelever, jeg kender, rører frivilligt ved en bog. Langt størstedelen af deres læsning består af indlæg på sociale medier eller påbudte lektier. Krimien, avisen, fantasifortællingen, ja, sågar tegneserien er blevet nærmest totalt erstattet af flygtig digital underholdning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her