illu til deb net inkl baggrund

At vågne op i New York onsdag morgen føltes som at være vidne til demokratiets snarlige endeligt, skriver den danskfødte journalist i USA Louise Roug Bokkenheuser.

Dansk-amerikansk journalist: Efter Trumps valgsejr tror jeg ikke længere på en fremtid i det land, hvor jeg har stiftet familie og boet i mere end 20 år

Lyt til artiklen

Jeg skriver i en tilstand af dyb sorg. Som journalist har jeg dækket USA’s konflikter og krige rundtom i verden, blandt andet i Irak, hvor jeg boede under krigen som korrespondent for Los Angeles Times. Efter de år troede jeg, jeg kendte USA’s skyggeside.

Men valget af Donald Trump til vores næste præsident er fortvivlende. Efter tirsdagens valg tror jeg ikke længere på en fremtid i det land, hvor jeg har skabt et hjem og stiftet familie, og hvor jeg har boet i mere end 20 år. Et flertal af mine medborgere stemte på en mand, som vil bruge militæret til at deportere millioner af mennesker, en mand, som har truet journalister og politiske modstandere med vold, og som har gjort det klart, at han vil politisere embedsværket og militarisere retsvæsnet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her